L’Eau D’Issey (edp) by Issey Miyake

En frisk og «ren» parfyme. Overraskende mye mer gjennomtrengende enn man tror selv. Her er det viktig å bruke lite, selv om den ikke lukter subjektivt sterkt så er den veldig tilstedeværende. Jeg synes den passer best til lyse sommernetter og -dager, men har også sett den beskrevet som en vinterparfyme. I så fall må det være vinter som i knakende frost og måneskinn i motsetning til jul-, granbar- og pepperkakeassosiasjonen av vinter.

Kategori: En trendsetter for kategorien «aquatic floral» siden den kom ut i 1992.

Noter: lotus, fresia, melon(?), cyclamen, rosevann, nellikblomster, liljer, peon, musk, amber, tuberose, osmanthus, sandaltre, sedertre.

Parfymør: Jacques Cavallier i 1992.

Opplevelse:
Litchi/agurk/nyslått plen/halvmodenvannmelon – lotus? er ord som ramler fram. Den har denne ozoniske kvaliteten jeg liker. Den samme finnes forresten i Eternity Moment, men der er helhetsinntrykket mykere, søtere og mer blomstrete.

Fresia, peon og nellik er de blomstene jeg tror jeg kan kjenne etterhvert og da med mest fresia og nellik. De liljene som skal være her kan jeg ikke merke noe til. Og selv om jeg kan kjenne at det er blomster her slår den meg ikke  som noen tydelig blomsterduft.

Overraskende sterk trelukt og musk kommer fram når ozon/nelliken dør. Så mye at dersom jeg kun hadde kjent den på denne tiden så hadde jeg sagt den var en woody aquatic i stedet. 

Kjennes «ren» ut. Kaldt, friskt agurkvann med nellik og freesia. Noe kunstig, men ikke ubehagelig. Kjølig, frisk og fresh uten å være skarp slik som de grønne floralene ofte blir med sine sitrusnoter. Ei heller i luftrenser/tøymyknerdepartementet.  

Flasken passer etter mitt skjønn denne parfymen perfekt. Den er moderne på en futuristisk måte slik som verden var på 90-tallet. Litt Star Trek NG-moderne. 😉

Andre sier:
Dette er en veldig «enten eller»-sak. Enten liker man den, eller så hater man den. I reviewene jeg finner er det veldig få mellomveier.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to L’Eau D’Issey (edp) by Issey Miyake

  1. kirsitn says:

    Jeg synes at denne lukter veldig godt – men dessverre ikke på meg.

    • smgj says:

      Sånn er mange parfymer. Jeg har et elsk-hat-forhold til mange «orientalske»- og «tre»-parfymer. Jeg elsker dem, de hater meg og lukter forferdelig på meg… Unntaket er sånne treaktige aquatics for herrer… der kan jeg finne noe. 😉

  2. Christine says:

    Denne her har gått fra elsk til hat for meg. Når det kom representerte den noe nytt, og det var kanskje derfor jeg likte den. Nå blir jeg rent ut uvel når jeg kjenner den i min nærhet….Merkelig at dette skjer, syns jeg.
    Mannen min har herreversjonen, og jeg kjenner at det går litt den veien med den også. Foreløpig aksepterer jeg duften på han, men jeg nærmer meg at han må se å få seg noe annet….
    (heldigvis har han nå fått et par andre også…)

    • smgj says:

      Smak og behag endrer seg med tiden hos meg også. Og med trening. Jeg kunne ikke fordra krydder og treverk. Nå holder jeg på å bli mer og mer begeistret for tre, kjenner jeg. (Og mer og mer lei av iallfall de rene floralene.)

  3. Bipbap says:

    Veldig bra beskrivelse 🙂 Jeg hører nok til «hat» gruppen. Ikke fordi jeg synes den er dårlig, men fordi typen aquatic blir helt feil på meg, og stikker i nesa 😆 Herreversjonen er veldig god på sønnen min

    • smgj says:

      Jeg synes herreparfymene fra Issey Issey Miyake er veldig gode, men også veldig like. Det er egentlig få parfymer som jeg synes er dårlige – når jeg lukter parfymen på et menneske den harmonerer med… men det er også veldig mange som enten ikke harmonerer med huden min eller nesa mi. 😉

  4. Bipbap says:

    Det har du helt rett i! Harmoni, kjemi, smak og ikke minst alder er avgjørende (hvis vi ser bort ifra de som virkelig har dårlig kvalitet, og simple råvarer)Jeg leser stadig vekk om parfymer som er fæle. Jeg kan nok bruke det uttrykket jeg også, når jeg kommer ut for Red Door eller Giorgio .. Kan vel si det slik at jeg harmonerer svært dårlig med de to 😆

    • smgj says:

      Vi hadde et stjerneeksempel på samme parfyme på ulik hud her på minisniffetreff med kirsiten (http://kirsitn.blogspot.com/). Hun har tydeligvis en mer parfymefremhevende kjemi enn meg og ting som knapt nok luktet noe etter 5 min på meg luktet veldig tydelig på henne. Og effekten var svært forskjellig for ulike noter.
      Men ja, det er noen parfymer som mest lukter kjemi&vodka… De blir sjelden gode på noen. Det er forresten et langt innlegg om parfyme, nisjeparfyme o.l. i vedlegget til DN, d2 i dag. Bør absolutt leses.

Legg igjen en kommentar

