Har spist på: Gabler, Oslo

Jeg er i hovedstaden på kurs for tiden. Og har vel ikke så mye nytt å skrive om – så da skriver jeg om stedet der jeg spiste i dag.

Sted: Gabler ved Tinghuset i Oslo
Spist: Tapas Grande (kr 305,-)
Drukket: en eller annen valpolicella i glass  (kr 78,-)

Lokalene er fine og luftige, litt moderne-aktig med mørke bord, lyse stoler, høyt under taket og lysekroner. Dessverre var de tidlig ute med stilen – det var sånn for 3 år siden også, da jeg var her første gang. Så nå er stolene nedsittet. Men det er ikke noe verdensproblem, akkurat. Bare en liten minus. På samme måte som papirdekke på bordet er. Hovedinntrykket mitt er likevel at det er trivelig på en småstilig måte.

Jeg ble møtt av en hyggelig, svensk og noe overarbeidet kelner. (De er jo alle svenske, for tiden.) Menyen består av blandet materiale. Det er pasta, salater, forretter og middager, for å nevne noe. Jeg sto over forrettene og valgte hovedretten Tapas Grande – for å forsøke noe helt nytt.

Etter en stund kom kelneren med vin, vann og brød. Brødet var meget godt og kom med en stor skål god aïoli.

Etter litt mer venting kom også tapastallerkenen. Den besto av stekt storfekjøtt, stekt kyllingbryst, tzatziki, krydderpoteter, salat med balsamico, fylte chilli, soltørkede tomater, sterkt chorizo, kjempereker , hard ost og kamskjell. Stor pluss for fantasifull tallerken og god salat. Kjøttet var perfekt stekt, men dessverre ikke av beste kvalitet. Det var temmelig seigt som en konsekvens at at det var skåret feil vei slik at fibrene ble vanskelige å skjære med vanlig bordkniv. Kyllingen var tørrstekt og kamskjellet …  det var rett og slett til å gråte av. Den som tok det opp hadde vært på barnerov, deretter hadde det nok ligget altfor lenge i en fryser før det ble tørrstekt på Gabler. Dessverre synes jeg at manglende respekt for råvarene var et gjennomgangstema for middagen.

På den positive siden var tzatzikien, salaten og tomatene gode. Det var også potetene om man ikke synes småsterkt er ubehagelig. Rekene og de fylte chiliene får også en god ståkarakter. Chorizoen var ikke noe for meg, men siden chorizo sjelden er det så skal jeg forbigå det i stillhet. Vinen var veldig god.

Dommen? Vel … En fint sammensatt tallerken i teorien, men gjennomført uten hensyn til råvarene. Det kamskjellet hadde jeg rødmet over å servere. Og jeg synes vel ærlig talt at 300 kroner for denne tallerkenen kun hadde vært rettferdig med perfekt utførelse. Jeg kommer nok til å anbefale andre restauranter i området framfor denne, dessverre. Det er synd, for første gang jeg var der for over 3 år siden var den fylte pastaen fantastisk… Den er ikke lenger på menyen.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Har spist på: Gabler, Oslo

  1. Christine says:

    Har spist en del lunsjer der. Også tapastallerken. Helt ok, ikke noen stor opplevelse, men greit nok. De serverer alltid godt brød, som virker hjemmebakt. Det er viktig, syns jeg!
    Morsomt at du gjør mat-reviewer!!!

  2. Anita K. says:

    Uten svensker hadde restaurant-Norge stoppet opp. De er dessuten et høflig folkeferd.

    Synd at din første restaurant-besøk på lenge skulle ende slik. 😦

    I vår lille by har kinarestauranten en helt særegen status i folks bevissthet. Har aldri hørt noen klage på maten der noen gang.

  3. Anita K. says:

    Herregud, ditt besøk, heter det. 😉

  4. hildeg says:

    Da venter vi spent på å få høre om noen av de som var mye bedre 🙂

  5. hege says:

    Hei! Tusen takk 🙂
    Aldri vært å spist der du har vært, men greit å få andres meninger, er jo nok av steder å velge mellom! Kjedelig når maten ikke er helt topp!
    Ha en fin dag!
    klem Hege

Legg igjen en kommentar

