Kryddermakroner m.m. desiffrert fra mammas kokebøker

Det begynte med minnet om kryddermakroner, en gammel kokebok og en uleselig oppskrift. Første forsøk endte med en prosjon godt krydret fuglemat…  Det er ikke så rart. Da jeg fant neste oppskrift i bok nr to så jeg at der var det brukt halvparten mengde med havregryn … Riktig oppskrift følger.

Bildet under viser de med 250g havregryn i … De smakte «greit», men de flate er bedre.

 

Havremakroner med krydder

150g havregryn
100g smør
1 egg
130g sukker
1,5ss hvetemel
1ts bakepulver
1ts malt kanel
1/4ts pepper
1/2ts ingefær
1/2ts malt nellik
1/2ts kardemomme

Smelt smøret og rør inn havregrynene. La stå. Visp egg og sukker sammen. Vend havregryn, eggedosis og resten av det tørre sammen.
Massen settes på plate med teskje. Disse flyter når man følger denne oppskriften. 3×4 er passelig på plata. Blir 3 brett. (ca 35-40 stk.) Stek i 8-12 min ved 190 grader til de får litt farge. Må raskt over på rist for ikke å slagne.

Kokosmakroner

180g melis
4 eggehviter
1ts hvitvinseddik
1/2ts vaniljesukker
250g kokos

Visp eggehviter, eddik, vaniljesukker og melis stivt. Vend inn kokosen. Sett i små topper på plate. Flyter lite. Blir ca 4 plater. 120grader i 15-20 min på varmluft. (Prøv med 3 eggehviter neste gang – ble litt lite kokos, selv om smaken var kjempegod. Og sett mindre topper. Munnfuller er fint. Disse hever knapt nok så det kan settes tett.)

Kransekakepinner

300g melis
430g mandler
1,5 ss hvetemel
3 eggehviter

Mal mandlene og melis og hvetemel sammen i kjøkkenmaskin til en fin masse. Eltes sammen med eggehvitene og trilles ut til pølser. Stekes ved ca 200g i 10-12 min  til såvidt farge. (Jeg forsøkte 175 grader og varmluft.) Her hevet pinnene veldig og fløt noe utover av en eller annen grunn. Men smaken ble veldig luftig og god – og passe seige inni. Porsjonen er for stor. Blir to brett. Kan godt halveres dersom man ikke skal lage kransekake.

Det var gøy å bake, men siden det er første gangen jeg forsøker det meste vises det at både oppskrifter og ovn må kjøres inn. Vel – dette er de sortene jeg har ambisjoner om i år … Om jeg ikke skal bake en rugbrødskake og en honningkake. Problemet er at oppskriftene er finest til store porsjoner og vi er bare to.

Og så er det morsomt å forsøke mammas oppskrifter. De var under kontinuerlig revisjon så det finnes gjerne 2-3-4 ulike oppskrifter på de slagene som var mest brukt. Og det vises at kokebøkene er velbrukte. Her er det fettflekker og når jeg setter dem på høykant ryr det både mel og sukker. 😆 Litt nostalgi, ja.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Kryddermakroner m.m. desiffrert fra mammas kokebøker

  1. Britt Åse says:

    En sånn kokebok er en skatt! Så koselig 🙂

  2. Berit says:

    Kokebok og ingredienser i ett, ikke verst! 😉
    Spennende å gå på jakt i ei slik bok.

  3. Tilbaketråkk: Purring anno 1962 « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

