Tomatblomster til jul?

Nå er det sannerlig lenge siden det har vært noe vesentlig hagerelatert her i bloggen. Det er det på tide å gjøre noe med. Så jeg har vært i kjelleren og hatt noen timer terapi og fått negler med jord under. 😆

I år – eller 2010 –  foretar jeg et nytt eksperiment. Jeg forsøker meg med stiklinger av tomatplantene jeg kastet ut for noen uker siden. Årsaken til det er at jeg de to siste årene har vært forferdelig sein til å komme igang med såingen. Og når man er sein med å så tomatene blir også fruktene av slitet kraftig forsinket. Da hjelper det liksom ikke at man er selvforsynt med tomater til ut november. 😉

Det ser så langt ut til at stiklingene har klart seg fint. En del har jeg måttet potte opp. Det er de eldste. Det er mulig jeg må toppe dem og stikke dem en gang til for at de ikke skal bli for store før jeg kan ta ibruk drivhuset, men det er det for tidlig å avgjøre ennå.

Planten til venstre i bildet har en liten blomst. Flere av de større plantene på forrige bilde har knopper.

Det går så langt greit å få dem til å rote seg i jord. De svakeste har jeg satt plasthus over (avkuttede flasker – kan skimtes i bakgrunnen av bildet) i en periode. Da kommer de seg kjempefort.

Tidligere har jeg brukt denne metoden på physalis. Det har fungert veldig bra. Det er lettere å overvintre stiklinger i vekst enn å få fram frøplantene til «passe» tid.  Fortsettelse følger. 😉

Noen av sortene som jeg har tatt vare på er
    ‘Gardener’s Delight’ – litt stor rød og veldig søt kirsebærtomat. Ryddig snorplante. Veldig riktbærende. Enkel og grei og anbefales til alle. Veldig fin salattomat. Blir høy.
    ‘Gold Currant’ – gul, syrlig kirsebærtomat med tynt skall i en uryddig busk. Tidlig. Fin i salater.
    ‘Olive’ – oval, rød liten tomat. Fasong som en oliven. Veldig smaksrik og litt syrlig. Litt sein, men vel verd å vente på. Riktbærende. 20+ i klasen. Veldig fin salattomat.
    ‘Brown Berry’ – litt stor brunlig kirsebærtomat. Ryddig snorplante med 8-10 tomater i hver klase. Fin og frisk smak. Tynt skall.
    ‘Black Pear’ – brunlig tomat i normalstor størrelse. God fruktsmak. 6-8 tomater i klasen. Vokser i pen snor.
    ‘Sub Arctic Plenty’ – vanlig rød tomat i normalstor størrelse. 5-6 tomater i klasene. Grei smak og fin fordi den er så tidlig moden. Vokser i snor. Ikke spesielt høy. Fin også uten drivhus.
    ‘Eva Purple Ball’ – en gammel sort. Mellom normalstor og biffstørrelse. Søt og god, men blir melen når været er kjølig. Bærer ikke så mye. Vokser pent i snor. Må ha én av disse. Ikke spesielt høy. Nydelig i skiver på brød med smør og hvitløkspepper.
    ‘Cuore di Bue’ – en gammel bifftomat. Ikke så god på smak, noe melen, men er veeldig riktbærende og fungerer fint for å fylle ut i tomatsauser og sånn. Vokser som snor og er ganske tidlig til å være biffomat. Antakelig den styggeste tomaten jeg noen gang har dyrket. 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Tomatblomster til jul?

  1. Hege says:

    Tomater er godt, spennende hobby hos deg!
    Halden blir litt i feil retning, selv om jeg liker halden veldig godt, har bodd der i 6 år 😉

    Men kunne værte spennende å høre hvilke lokaler du tenkte på alikevell 🙂

    Klem Hege

  2. Randine says:

    Imponerende å ha tomatblomster i desember, håper overvintringen går bra. Kjekt med din beskrivelse av dine tomatsorter, inspirerende å lese.

    Jeg satser på tidlig frøsåing på nyåret.

  3. Marit says:

    Det var jo et spennende eksperiment! Jeg sår alltid for tidlig, for mange osv. så her er det ikke problemer med sen såing 😉 Skal bli morsomt å høre om hvordan det går med stiklingene!

Legg igjen en kommentar

