Helhjertet selvskryt

I dag har jeg bakt honningkake etter fjorårets endelige oppskrift –  den står nå i ovnen og godgjør seg (og jeg er ikke så rent lite spent om den blir like god i år) – og ferdigstilt strikketøysveska.

Strikketøysveska er det første forsøket mitt på «år og dag» på lappeteknikk og søm av noe mer avansert enn gardinopplegg og kleslapping. Jeg synes ikke det ble så verst tatt i betraktning faktaene:
– intet mønster
– brukte gammelt og nytt restestoff
gammel husquarna symaskin – nesten på min alder, jo (tror forøvrig ikke det står på den – den funker og syr 4 lag dongri uten å kny)
– lite syerfaring generelt og enda mindre mhp applikasjon spesielt

Jeg brukte noe ny og mest gammel dongri fra diverse bukser. Er veldig fornøyd med at jeg kom på å bruke bukselommene. 😀

Andre detaljer er:
– forstoff
– større og mindre innerlommer med skråbånd

Og ikke minst – en applikasjon som er mer komplisert enn en med «litt mer peil på applikasjon» ville velge å gjennomføre, iallfall uten bruk av vliselin (som jeg ikke hadde). Men det man ikke vet har man (iallfall initielt) ikke vondt av. Så jeg gikk på med krum hals og ble underveis klar over problemene. Som heldigvis ikke viste seg å være verre enn at jeg fikk håndtert dem med ståkarakter, underveis. (F.eks at jeg klippet raggete kinnskjegg på katta.)

Jupp, jeg er litt stolt. Hankene er festet med knapper og det er knapphull i selene. Det var ikke så lurt siden de kan gli av. Dermed – ubrukelig som handlenett. Jaja. Finfin til strikketøyet. 😉
Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Helhjertet selvskryt

  1. Mari_ says:

    applaus!! Fin blei den 🙂 Har såvidt prøvd litt på applikasjon selv og er imponert over at du klarte å sy fast pus og måne uten vlisofix el! Det hadde ikke jeg klart, det er jeg sikker på 😉

    Så las jeg litt feil, må være rusa på maling (heiter ikke det løsemiddelskada tro)og skjønte ikke hvordan det å klippe av kinnskjegget av katta kunne gjøre det lettere å feste applikasjonene… hehe kattehår, hæ?

    • smgj says:

      😆 Noe uklart forklart det kinnskjegget, ja.
      Om du ser på bildet på «nært» så er kinnskjegget detaljert – ergo vanskelig å sy i sin allminnerlighet og vanskelig å få sydd uten vliselin før det rakner bort i sin særdeleshet. Mangelen på vliselin (vlisofix?) ble delvis erstattet av en mengde knappenåler.

      • Mari_ says:

        Oooo, ja det skjønner jeg var tricky og den rakninga tenkte jeg ikke på nei, Tenkte mest på at stoffet levde sitt eget liv og at det var vanskelig å ikke få rynker under applikasjonen.

        Mener at dama på bua her kalte den saken med lim på to sider vlisofix og den med lim på en side vliselin. Jeg bruker den med lim på begge sider så trenger jeg ikke tenke på mye på at applikasjonene spaserer sin veg 🙂

        Det er jo litt moro å sy når en får det til 🙂

        • smgj says:

          Da lærte jeg noe nytt i dag også! Jeg har bare kalt dett én- og tosidig vliselin, jeg. 😀
          Moro, ja. Nå ønsker jeg meg syrom. 😆

  2. Rita says:

    Bøyer meg i støvet her jeg sitter. Undertegnedes evner strekker seg bare til falding av bukser og gardiner 🙂

  3. Britt Åse says:

    JØSS!! Nå ble jeg skikkelig imponert. Du er visst energisk om dagen, tror jeg 😀

    • smgj says:

      Nope, eller – det gjelder iallfall ikke på jobben… 😉 Ting tar tid. Er pottet tett om dagen og orker ikke annet enn «hobbyjobb»… 😉

  4. lineoghagen says:

    Så flink du er! Jeg har stælt honningkakeoppskriften din, skal testes i dag 😀 Men har bare lys og mild honning, biene våre lager visst ikke annet.

    • smgj says:

      Så hyggelig. Husk å blande honning og eggedosis godt sammen med melet… Ellers synker all honningen til bunns i formen og lager et klissete lag der – fant jeg ut i går!

  5. Berit says:

    Flink du er, bøyer meg i kontorstøvet! Mi symaskin er moden for skraphaugen og klarer bare enkle sømmer rett fram. På tide å fornye, symaskin må man jo ha.
    (Litt stygt å minne meg på den honningkaka. Veldig frista til å prøve.)

Legg igjen en kommentar

