Betroelser fra ektesengen

Og frosten har bitt seg fast… I morges var det -12 hos oss. Det var -5 på Svalbard og -22 på Røros. Uten sammenlikning  forøvrig . 😉

Jeg kjente forresten lusa på gangen i går. Nitrox var omtrent hysterisk etter å komme inn. Han er ikke bortskjemt sånn sett – selv om han får være så mye inne han vil når vi er hjemme selv. Om natta og når vi ikke er hjemme har han kattedør til garasjen, liggeplass og mat der. Jeg våger å påstå at han som lodden katt med aner fra «Norsk Villkatt» og «Maine Coon» har både gener og pels til å klare dette sålenge han er tilvent det fra sommeren og utover. Det er for oss en nødvendighet at han er en del ute siden Husets Herre er litt (men heldigvis stadig mindre 🙂 ) katteallergisk.

(Dere lurer på hva dette har med ektesengen å gjøre? Bare les videre … 😉 )

Av samme allergiske grunn er soverommene i huset «off limits» for Nitrox. Det er godt både for Husets Herre og allergiske gjester å ha muligheten til et «pusterom». I sær der man skal sove.

Nuvel. I gårkveld var det altså kaldt, og både katten og jeg trivdes best innenfor 3-5 meters radius unna vedovnen. Og sånn fortsatte det til vi skulle gå og legge oss. Jeg har de siste nettene nektet å ligge på hovedsoverommet fordi Husets Herre insisterer på «frisk luft» (=ISKALD luft!!!) så i går satte jeg også opp døra til gjesterommet (hvor jeg p.t residrer – merkelig nok sammen med Husets Herre…??? Men det er absolutt hyggelig, det altså!) og satte på varmeputa under dyna samtidig før jeg slukket lysene og gikk på badet. Nitrox lot jeg ligge; «Stakkars katten kan jo få ligge til siste slutt iallfall når det er så kaldt», tenkte jeg.

Da jeg – som sistemann – kom fra badet fant jeg ingen katt. Vel. Det har jo hendt før at han har forsøkt å lure seg unna. (Når han absolutt vil si ifra at han ikke vil ut pleier han å bite oss når vi bærer ham ut. Han biter ikke hardt, men nok til han får sagt at «dette liker jeg IKKE».)

Så jeg tittet litt overfladisk rundt og avtalte med Husets Herre at dersom han (Nitrox, altså, ikke Husets Herre) ville ut om natten så skulle jeg stå opp. Det pleier uansett å være meg som våkner av bråk, og i de sjeldne tilfellene Nitrox har overnattet inne tidligere (etter bedøvelse, vaksinasjoner og sånne ekstraordinære ting) så har han vekket meg når han måtte/ville ut. Her må det da presiseres at Husets Herre allerede lå i senga, på venstre side under dobbeldyna. På høyre side lå mer dyne og den tidligere omtalte varmeputa.

Da – mens jeg pratet med Husets Herre –  la vi merke til at dyna på min side av senga, over varmeputa rørte svakt på seg. Der lå altså Nitrox. INNI dynetrekket UNDER dyna, OPPÅ varmeputa!  Som forøvrig sto på full guffe. Og for å komme seg dit måtte han ha krøpet inn under sengeteppet som lå over fotenden av dyna og funnet bunnåpningen til dynetrekket og deretter skrapet seg under dyna, OG krøpet oppover til han fant varmen fra varmeputa.

Selvsagt fikk han lov til å ligge inne i natt. Men ikke på varmeputa. Der lå jeg. 😆

Og han fant veien ut av dynetrekket selv også. «Moldvarpen» som tilnavn passer visst på mer enn én måte.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Betroelser fra ektesengen

  1. Trine Lise says:

    hehe, morsom pus 🙂

    Vi må ha katten KUN ute, pga minsten i huset er allergisk… Og sliter da med å puste når katten er inne 😦

  2. Randine says:

    Morsom kattehistorie, mulvarp var den rette betegnelsen.

    Her er det like kaldt som på Svalbar og det måtte to ulltepper og varmeflaske for å holde varmen under dyna, men jeg har ingen katt.

    Det er meldt litt stigende temperatur, det håper jeg skjer hos dere også…

  3. Berit says:

    Hvilken pirrende overskrift, og så var det bare katta i sekken – eh, dynetrekket.

  4. Elsa says:

    Ja, kattene vet hvor det er best å ligge. Smart katt han Nitrox:)
    Her hos oss deler Miapusen seng med far i huset hver natt. Hun legger seg ut i senga, hvor hun har fast plass ved siden av hodeputa, når vi legger oss om kvelden.

    Ha en fin siste adventhelg:)

  5. Villrose says:

    Hihihi!
    Disse dyrene er bra målbesvisste (og varmesøkende).

  6. Anita K. says:

    Har han vært i kurs hos My? Hun har høy kompetanse i slike pakke-seg-selv-inn-i-umulige-steder. 😆

  7. hajal says:

    Hehe.. fornøyelig og god beskrivelse.
    Solo vår snik seg og til ein plass i ektesenga om han finn anlednig til å smette seg inn ei open dør, men han brukar langt fra så rafinerte metodar som Nitrox.

Legg igjen en kommentar

