Fra det ene til det andre – koking av tunge

Vi har kjøpt storfetunge til jul. Jeg synes det er nydelig pålegg, og den du får kjøpt pent pakket, skivet og ugjenkjennelig er så tynn! Så vi kjøper «the real thing» og koker selv.

Og alle dere som sier «æsj»…  den skal skrelles og på innsiden er det en muskel, på samme måte som andre muskler, bare mer smaksrik, «mykere» og saftigere. Og på samme måte som andre muskler blir kjøttet «laget» etter at næringsstoffer er hentet ut i blodbanen fra tarmen. (Lever, derimot og nyrer … det er en suspekt affære.)

Man tager en stykk storfetunge. Vi pleier å bruke den som kommer lettsaltet og vakumpakket i ferskvaredisken før jul. Så tager man en stor kjele med nok vann til å dekke tunga helt. Vannet bringes til kokepunktet og tungen legges deri. La det hele knapt småputre (IKKE fosskoke) i halvannen til tre timer. Stikk i den tykkeste delen av tungen med en gaffel for å kjenne om den er ferdigkokt. For 1,3 kilo tunge pleier vi å ende opp på rundt to timer trekketid. I dag glapp gaffelen fint etter halvannen time. Tunge bør ikke overkokes «for sikkerhets skyld». Da risikerer man tørr tunge.

Fisk tunga opp av vannet og la den kjøle seg litt. To-tre-fem minutter, ikke mer. Når den er så overflatekjølig at man ikke svir puselankene for mye skal den skrelles. Jeg gjør det med gaffel og skarp kniv og gjentatte «Au, det er varmt!»

Dersom du er heldig og rask vil du kunne trekke av skinnet i store flak. Da må vannet ha kokt inn under skinnet, og du må rekke å gjøre det før vannet fordamper og skinnet igjen fester seg til tunga. Denne gangen brukte jeg 8 minutter på å få av skinnet. Jeg timet det IKKE, men jeg satte en batch med kjeks (stekes i 12 min) i ovnen før jeg startet… 😀

Den kan legges tilbake i kokevannet for avkjøling, eller avkjøles i romtemperatur. Vi deler den i biter og fryser. Disse tar vi opp seinere når vi har behov for godt pålegg. Kan spises som den er eller med et tynt lag sennep eller sennepssaus.

Det finnes også de som spiser tunge som en del av en middag. Så langt har vi ikke prøvd det. Men jeg ser virkelig fram til å smake på denne til frokost i morgen …

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Fra det ene til det andre – koking av tunge

  1. hajal says:

    Tunge er nydelig.
    Sjølv brukar eg sauetunge kvar haust og det er bare snacks som pålegg med majones på mmmmm…..

    • smgj says:

      Jeg sliter med sau jeg da. Har forsøkt å like det mange ganger, men er visst overfølsom for den særegne smaken av fettet. Men hadde jeg ikke vært det … 😉

  2. hajal says:

    Ja slik er det – kvar sin smak!
    Eg syns sau er det beste man kan få. 😉

    • smgj says:

      Det synes Husets Herre også. Jeg skulle ønske jeg kunne like det, men det går bare (såvidt) når kjøttet er magert, druknet i smak/saus eller varmt. Rent sauekjøtt uten snev av fett er (dessverre) nydelig.

  3. Anita K. says:

    Rart at noe som pakkes inn og kjøpes som oppskåret pålegg skal være fiiint, mens ekte vare er æsj. 😉

    • smgj says:

      Tror også at det henger sammen med at vi mer enn gjerne vil ha resultatet, men at vi kanskje ikke er villig til arbeidsinnsatsen. Men når plastpakket produkt er så langt fra ekte vare som i dette tilfellet (og det er så enkelt) så er jeg ikke i tvil om at jeg gidder.

  4. TurboLotte says:

    Du kødder….. utrolig ekkelt spør du meg. Men jeg er sikker på at det er kjempegodt. Men det er noe med de tingene man liksom lager selv.. blir litt kvalmt. Som den gangen jeg skulle lage leverpostei. Aldri mer!!! Uuuurk…
    Ha-ha!!
    Må legge til bloggen din i lista mi ser jeg, hvis ikke går jeg jo glipp av alle disse tingene.

    • smgj says:

      😉 Jeg synes du bør smake hjemmekokt tunge først – og dersom du liker det – forsøke selv. (Det hender jeg skriver om andre ting også da. 😆 )

Legg igjen en kommentar

