Skikjøpets viderverdigheter … og litt annet småprat

Skal si det har endret seg på 20 år …  Det var da jeg jeg var 15 og fikk mine siste ski – store nok «til å vokse i» – og det var jo dumt … Det var samtidig som jeg gikk fra å være skiglad (på lette om enn noe for korte treski av det forgangne merke Trønderski) til å bli skihater, på tunge, førstegenerasjons smørefri type – altfor lange også. Navnet har jeg fortrengt. Det er mulig det var en sammenheng mellom faktorene. På den tiden var det to typer ski: utforski og langrennski. Og smøreski og smørefri. Og staver, det var sånne med trinser i enden og enten av metall  – alltid spennende med fuktige fingre – eller glassfiber, som kunne splintre i grisekulde. Ja, og noen hardbarka gamlinger hadde sogar bambusstaver.

Det har altså tatt meg 20 år å finne ut at dersom jeg skal bli glad i å gå på ski må jeg finne noe bedre. Så de siste dagene har jeg forsøkt å sette meg inn i fjellski, markaski, telemarksski, «joggepinner», enkeltspenn, dobbeltspenn, kortfell og langfell, pvc, kork, aluminium og karbon, NNN, BC, SNS og NIS, automatisk eller manuell. Og er om mulig mer forvirret enn da jeg startet. Puh. Det eneste som tilsynelatende har overlevd siden «dengang da» er Madshus, Åsnes, Swix og Rottefella – og med et nødskrik for flere av dem. 😆

Men det ser da ut som at både Husets Herre og jeg ramler ned på norskprodusert, og det er jo ordentlig hyggelig, synes jeg. Han på Madshus og jeg på Åsnes. Og jeg gleder meg nesten til å gå på ski. Og det er jo en hyggelig overraskelse, synes jeg.

Og så håper jeg virkelig at jeg ikke kommer til å angre at jeg valgte 3/4 stålkant og implisitt litt tyngre ski… Husets Herre har funnet relativt brede «joggepinner» (Madshus Birkebeiner), mens jeg har funnet smale markaski (Åsnes Holmenkollen). Han skal ha Active skisko og NNN bindinger, mens jeg ender antakelig opp på Salomon X-ADVsko (den «fjelltur lightlight»-varianten) og tilsvarende SNS BC-binding i automat. Så får vi se hvor mye det blir brukt. Jeg er nok noe i tvil – både om jeg har valgt riktig og hvor mange turer det blir. Men det er lov å håpe, og om jeg har disse i 20 år også blir det billige ski uansett. 😉

0oOo0

Ellers er det solsnu i dag – det er DEILIG! Endelig skal det bli litt lysere, og det er på tide for jeg holder på å bli døgnvill som bare rakkern. Og så håper jeg at det blir «litt» varmere. I dag var det -13 og katten omtent snudde i lufta da jeg skulle sende ham ut før jobb. Jeg forstår ham.

Men i går var han med oss på juletretur – som en annen hund. Så det magiske punkt ligger et sted mellom -7 og -13.

Og jeg fikk konstatert at jeg bare kan glemme juledekorasjoner med mose. Den må i så fall sankes med øks og spett. 😆

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

19 Responses to Skikjøpets viderverdigheter … og litt annet småprat

  1. Elsa says:

    Det er da nesten som et studium å kjøpe ski nå til dags:)
    Jeg har lagt skia på hylla for godt. Liker meg best på fjellet og i skogen når det er snøfritt:)
    Skjønner godt at Nitrox snudde i lufta når han måtte ut i -13°C.

    Lykke til med skikjøpet!

    • smgj says:

      Jeg synes fjellet er vakkert om vinteren også. Men først og fremst håper jeg på å bli litt bedre på å komme ut når det er «kaldt og ufyselig» ute. 😉

  2. Berit says:

    Jeg har arva far min sine lette, gode turlangrennski, Madshus. Skia er atskillig sprekere enn meg, de har vært på utallige skiturer, inkludert et par birkebeinerrenn. Jeg går ikke ofte, men setter pris på lette kvalitetsski. Jeg ville nok ikke valgt stålkanter, men så går jeg vanligvis i oppkjørte løyper.

    • smgj says:

      Det er 3/4 stålkant, så jeg håper de ikke blir for tunge – selv om det utgjør ca et lite halvkilo på paret mellom mine og Hans. Antakelig blir det 98% løypegang for oss også.

  3. Britt Åse says:

    Jeg fikk ski i fjor, hvilket ble behørig omtalt på bloggen. Nå skal vi på nyttårsfeiring i telemarksfjellet med fine turløyper, og jeg gleder meg skikkelig til å øve meg litt på skiene igjen 😀

    Grattis med nye ski!

    • smgj says:

      Linklinklink? «Ski» er for kort søkeord til å gi noe fornuftig… Og skiene er ikke kjøpt ennå – bare siklet. 😉

      • smgj says:

        Ah – fant kategorien. Men du har jo ikke skrevet noe teknisk … 😉

        • Britt Åse says:

          Atte altså:
          Fisher BCX89 med Rottefella.
          Spør meg ikke om hvor mange kvartedeler stålkant det er, men det er stålkant. Du skjønner nok at jeg ikke kan ekspertuttale ut over dette 😆

          • smgj says:

            http://www.gamletorvetsport.no/?side=vis&kat=1&id=523

            Ser ut som du har hel stålkant. Ellers en nokså lik ski som den jeg fyser på. Dine er ca 200g tyngre. Er du fornøyd?

          • Britt Åse says:

            I den grad jeg har forutsetninger for å være fornøyd, kjære deg – så er jeg det. Det med å klare å ploge ned bratte bakker, for eksempel. Det har jeg aldri klart før.

          • smgj says:

            Britt Åse: Så bra. 🙂 Jeg har nemlig fått en del meldinger om at stålkant er tungt for nybegynnere – og meldinger om at «nybegynnere vet ikke dette så det er ikke så farlig», så da stoler jeg på deg. I sær siden de jeg har sett på er enda litt lettere. 😀

          • smgj says:

            Og her må jeg bare fortelle at jeg ikke syntes skiene var tunge i det hele tatt. Og at kantene var gode å ha i bratta nedover. Så – jeg anbefaler iallfall stålkant dersom skiene ikke blir for tunge av det og det skal en «ikke skierfaren» på toppen av skiene.

  4. Linnemi says:

    Forsåvidt liker jeg å gå på ski. Og da mener jeg GÅ, og ikke klatre. Og jeg liker å renne på ski. Litt. Men jeg hater vestlandets opp eller ned, skareføre og klink is.
    Skiene er parkert for lengst. Sånn omtrent i ’92. Da jeg flyttet for to år siden ble de kastet. Med mît. 😉
    Skulle jeg flyttet til et sted med stabil sne, deilige løyper i skog og mark, DA skal jeg igjen vurdere et innkjøp.
    Men på én måte savner jeg skiturene óg. Jeg har liksom fått det inn med morsmelken…
    Lykke til med valget og riktig god tur! 🙂

  5. TurboLotte says:

    Himmel og hav… skjønner at jeg ikke har gått på ski siden happy 80`!

    Hjeeelp.

    • smgj says:

      Velkommen i klubben! 😉 Jeg har brukt hele helgen + noen timer av noen arbeidsdager (med lite å gjøre!) til å finne ut av terminologien.

  6. kirsitn says:

    Jeg har fjellski med stålkanter og kunne ikke tenke meg noe annet. Ski uten stålkanter er sikkert lettere, men jeg foretrekker å vite at jeg har noenlunde kontroll også når det plutselig viser seg at det bratte bakken er både hard og isete. Men hvis du bare skal bruke skiene i oppkjørte løyper uten bratte bakker, så er det sikkert greit uten stålkant også.

  7. Tilbaketråkk: Skikjøpets viderverdigheter – sett i bakspeilet « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

