Bevertningen falt i smak

Fuglene ser fornøyde ut, og det er vi også.

Det ble hjortefilet og molt med melk og fløte til juleaften i år – og stekte kamskjell med rucola, mango og honningdressing med soyasaus og hvitløk til forrett. Det har sine fordeler å feire alene. Man kan spise det man helst vil. Ribba fikk jeg nok av på jurdebordet. Én gang er godt, men også nok. 😉

Nitrox fikk alt hjorteblodet og en seibit – samt en god del innpakningspapir. 😆 Det var han fornøyd med.

Vi drakk en riesling til kamskjellet og en rumensk vin laget på en tradisjonell drue kalt Fetească neagră til hjorten. Den er rund og solbærfruktig og nestensøt og nydelig.

Den kan dessverre ikke kjøpes i nære land. Antakelig er tyskland nærmeste sted man kanskje kan skaffe den. Bildet viser feil årgang. Vår var 2006.

Idag er det bare slækkings. Jeg slumrer foran TVen med en bok, Nitrox nyer sofaen, og Husets Herre var sist sett i kjelleren foran pcen; «Jeg har bare to planeter igjen … » 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Bevertningen falt i smak

  1. hilde says:

    Mmm, høret herlig ut!
    God jul 🙂

  2. Britt Åse says:

    Høres nydelig ut 😀 Her kommer 10 middagsgjester kl.17:00. Pinnekjøtt. Det er i kveld det er skikkelig jul, sånn matmessig 🙂

    Menyen deres høres helt fantastisk ut, og jeg skjønner godt at fuglene er fornøyde. Hvordan fungerer det fuglebrettet ifht skjære og kråke, og hvor har du fått fatt i det?

    Og så lurer jeg på: planeter??

    • smgj says:

      Skjære og kråke er nesten ikke-eksisterende hos oss grunnet olm katt og nabo med luftgevær. Det mest «plagsomme» er hakkespetten og han foretrekker meiseboller.

      Skjærene har dog forsøkt seg på endeåpningene på brettet, men der er det ikke fotfeste, så de må «leke kollibri» for å få tak i noe. 😆 Sideåpningene er i minste laget.

      Fuglebrettet er pappaprodusert. Man tager masse rundstokk i passende dimensjon, to biter dreneringsrør(?), dreiede topper som passer i rørene, noen biter vannfast finér, spiker, trelim og noen timer.

      Planeter: ref. et «Jeg erorbrer verdensrommet»-spill. 😉

  3. Miamaria says:

    Det har sine fordeler, høres det ut for ja. Deilig meny dere hadde. Her farter vi hit og dit, først er vi hos svigers og så spiser gubben der – og så drar vi til mine og så spiser jeg der… Men det har nok mest med at vi neppe ville klart å enes om en meny i alle fall. 😉 Kult å høre om noe mer utradisjonelt, kanskje vi kan bli inspirert og bruke neste året på å bli enig…

    – God jul!

  4. TurboLotte says:

    He.heeeee!! Se den ja! Med lysende øyne og det hele.

  5. Assa says:

    Ønsker deg ei fortsatt god romjul, og et godt nytt hageår!

  6. Britt Åse says:

    Jeg skal AVGJORT ha tak i et luftgevær!

Legg igjen en kommentar

