Sladrehank! (Orkideprat)

De som sier at planter ikke kan snakke vet ikke hva de snakker om.
Denne Miltoniaen (Miltonidium/Miltonia Bartley Schwarz ‘Highland’ i onchidiumgruppen – eller noe sånt) snakker iallfall.

Og jeg har fått noe av det den sier oversatt.

Og man kan godt si at ørene ringer ennå …

😦

Oversettelse av noen enkle ord/utrykk følger.
.

jan-006Trekkspillblader – betyr ordrett:
Jeg har fått for lite vann!

Jeg kan dog ikke nok «orkideisk og underdialekten miltonidium» til å vite om den har tørstet eller tørster ennå. Og siden mitt eksemplar er pottet opp for ikke så lenge siden og rotsystemet ikke er friskmeldt etter dét – så «tåkelegger» jeg den med en fin dusj fra kanna i stedet for vanning lengst mulig.

NB. Blader som har fått trekkspillfasongen vil sladre i hele bladets levetid (aldri rette seg ut) … så herfra er det nyveksten som gjelder!

jan-003Brune bladspisser:
Jeg har fått for mye næring!

Dette er brune, tørre «sviskader» i tuppene som spiser seg oppover bladet. Jeg er ikke sikker på forskjellen på vanlig bladgulning (av elde) og sviskader, men jeg tror at de som har skarp overgang til grønt er sviskader, mens de med lengre gulgradert overgang er rett og slett naturlig elde.
Jeg har skylt igjennom potta og satt bort næringen inntil videre. Så får vi se når jeg skal forsøke å innføre litt gjødsel igjen. Lite, ofte, og med månedlige gjennomskyllinger. Organisk gjødsel med jevnt NPK-forhold er visst best – noe mer nitrogen ved barkmedium fra nåletrær, visstnok. Vi har vann med høyt sulfidinnhold/surt vann. Surt er bra, sulfidene er jeg ikke så sikker på. Det er iallfall IKKE bra for varmtvannsberedere 😉 – uten sammenlikning forøvrig.

Små brune/svarte prikker på bladene:
?

(Se bildet over, bladet til venstre.) Denne er mer usikker. Kan bety virus/soppinfeksjon – eller dusjing før temperaturfall. Jeg tipper/håper vel på det siste siden nyveksten ser frisk ut og prikkene er bittesmå.

Se HER og HER hvor flott den kan være. Og den dufter aldeles nydelig i tillegg. Trøsten min er at jeg har en mye større plante – så når jeg bare får godsnakket den til å blomstre … 😉

Og her er planten etter en frisering av de brune bladspissene. Den blomstrer fremdeles ikke, men den ser iallfall friskere ut.

Jeg vet ikke om dette er en av de orkideene som må ha vekslende døgntemperatur for å sette knopper, men foreløpig bryr jeg meg ikke om det. Det er viktigere å friske røtter som passer med bladmassen. Så derfor residerer den i vestvinduet på badet – i dampen.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Sladrehank! (Orkideprat)

  1. TurboLotte says:

    Oj… skal si den fikk sagt det. Joda, men godt du forstår litt orkidèisk, for det gjør ikke jeg. Har bare en som lever og lever. Blomstrer hele tiden!!! Har hatt den i 4 år nå, og den får bare nye blomster hele tiden. Alle andre bare dør.. merkelig.

  2. Britt Åse says:

    Jøje meg! Takk for påminnelsen. Min Miltonia har ikke fått vann på alt for lenge! Iler.

  3. kirsitn says:

    Trekkspillblader kan også skyldes for lav luftfuktighet. Jeg har alltid problemer med dette hos de artene som normalt vokser i kjølige tåkeskoger (= 100% luftfuktighet) selv om de får nok vann til røttene.

  4. hehe, genialt, orkidevisker – er det et yrke mon tro?

Legg igjen en kommentar

