Har kosa meg fælt :)

Hadde en hyggestund i kjelleren i dag, med radio og jord.

I beste interiørbloggerstil kommer før-bildet her:

Sånn så det altså ut. Tomatstiklingene jeg tok i november har vokst «litt». Og siden det ble så kaldt her så måtte vi sette pappskive mellom glassene i det kobla kjellervinduet for å berge litt varme på innsiden – det ble ikke plantene noe kortere av akkurat.

Så jeg bestemte meg for at avskoging var veien å gå. De plantene jeg hadde fikk fungere som morplanter til nye stiklinger – og jeg fant et nytt bruksområde til ertepottene mine.

Den andre boksen til root-trainerne fungerer jo fint som lokk også. Og så brukte jeg rader med tomme potter som «spacere». Tror det blir bra, jeg.

Det var selvfølgelig litt bittert å kaste halvmeter høye tomatplanter med kart, men de hadde uansett ikke blitt noe gode, og drivhuset blir ikke startet før til påske iallfall.

Sortene jeg har stikliner av her er ‘Gardener’s Delight’, ‘Sub Arctic Plenty’, ‘Black Pear’, ‘Olive’  og ‘Gold Currant’. I tillegg har jeg en enkelt stikling av ‘Eva Purple Ball’ på «enerom» (=i flaskekuvøse).

Om alt overlever blir det 16 planter – altfor mye.

Vi er mest glad i de små som GD, Olive og GC, men man må jo ha noen tidlige og noen «mattmomater» også.

Her er en flaskekuvøse med physalis. Jeg tok noen stilinger av dem også da jeg tømte drivhuset i høst. Har pottet opp tre stykker som har fått fine røtter. Disse hadde ikke det, så de fikk seg en dupp i rothormon og en kuvøse.

Jeg trenger vel ikke mer enn tre planter, men … «Kjekt å ha» sang Øystein Sunde. 😉

Vi får se om jeg klarer å avholde meg fra å så tomater eller ikke…

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Har kosa meg fælt :)

  1. Marit says:

    Spennende med stiklinger av tomater! Det har jeg ennå ikke prøvd, men sår nye hvert år. På slutten av sesongen er jeg så lei, at alt blir bare pælmet til komposten. Føler meg ganske sikker på at du sår noen nye i år også! 😉

  2. TurboLotte says:

    Så smart å ta stiklinger av tomatene?! Det har jeg aldri tenkt på. men nå tror jeg ikke at drivhuset er varmt nok om vinteren for dem heller da. Ja-ja. Jeg har jo sådd da.
    Deilig å få litt jord under neglene igjen!

    • smgj says:

      Over 4 grader holder til at de overlever. Men… om det blir noen bra planter av dette er en heeelt annen sak. Foreløpig er det et eksperiment.

  3. Tullik says:

    Det er jo ein heil vitenskap dette her…. Godt at nokon får det til !

    • smgj says:

      Det er nå ikke alt som er så veldig vanskelig da. Så litt karsefrø på fuktig tørkepapir i en boks i vinduskarmen så ser du det. 😉

Legg igjen en kommentar

