L’Eau Matale 06 (edt) by Parfumerie Generale

Denne kom i posten fra Christine (tusen takk) og jeg skal innrømme at jeg stusset litt på hvorfor sende en tom hylse. Det var før jeg trakk ut korken. Da tenkte jeg: «En merkelig sak, kanskje greit at det ikke er mer.»

Det tenker jeg ikke lenger. For nå har jeg jo forstått hvorfor det var så lite igjen. 😉 Takk for at du delte de siste dråpene. De tok meg til koloniafrika.

Kategori: Woody Aromatic

Noter: salvie, hvite blomster, bergamot, sort te, sedertre, vetiver, bjørk, brent tre, pepper, musk.

Parfymør: Pierre Guillaume i 2005

Opplevelse:
Svart te med bergamot (Earl Grey, eller enda mer i retning Lady Grey som har et hint av sitrus). Til å begynne med noe metallaktig – som jernfilspon. Det er nok den kraftige te/bergamotlukten før den får jevnet seg.

Mens jeg vanner blomstene tar jeg meg i å tro at en av orkideene dufter – det gjør den såvidt også. Men mest er det meg. En sart orkidéaktig, lett vaniljeliknende duft. Såvidt tilstede i bergamotskyen.

Duften synker ned i tørr, lett bergamot, ceder og hvit musk. Litt i retning rent hanskelær og tørt høy. Det er nok salvien som gir meg de assosiasjonene. Alt er lukter jeg er veldig glad i. Ingen knock-out, men en vedvarende, nokså linjær duft som insisterer på «å være her» – tett til huden. Og som jeg ikke kan holde nesa unna.

Markedsføres som en unisex/herreduft. Jeg synes den er på den feminine siden av unisex, men med en litt annen hudkjemi som drar fram mer av treverket ville jeg gjerne ha truffet den på en mann. Jeg «lukter for meg» en  mann av Armanireklametypen. 😉 Men denne er fri for krydderlukt (ja, jeg vet at pepper er et krydder… men det ikke som nellik, kanel eller muskat, om dere skjønner), og det er deilig og rent, synes jeg.

Det er en duft som får meg til å tenke koloni-Afrika. Karen Blixen og Hemingway og Wilbur Smith … Tørre gressavanner, solvsidd varme, støv, nyvasket, soltørket lintøy og britisk «noon tea» med litt melk og kanskje sitron – servert på en veranda til en kenyansk solnedgang.

Fra nettsidene:

Finding the right balance between freshness and staying power,lightness and sophistication : Matale Black Tea is the central theme to this rich, mixed, aromatic eau that is both fresh and woody.

L’Eau rare Matale is spicy and slightly floral, with a fresh, comfortable scent, the black tea rendered
in terms of light and dark gives it strength, staying power and originality :
a scent of Rare elegance, a sober yet obvious luxury.

Konklusjon:
Jeg har nettopp lest meg gjennom bloggen Mitt Afrika fra begynnelsen til idag. (Anbefales!) Og Husets Herre og undertegnede nærer fra før en drøm om å dra til sentralafrika. Den trangen ble ikke mindre etter disse to hendelsene – bloggen og parfymen.

En unik duft. Langt fra alt du finner på tax-free. Og rett inn på: «må ha»-listen. Og det gir meg ekstremt lyst til å prøve 12-eren fra samme hus, som skal være en fortettet og mer feminin variant av samme.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to L’Eau Matale 06 (edt) by Parfumerie Generale

  1. Christine says:

    Så bra!!! Denne synes jeg også var god, den er litt for maskulin for meg, men absolutt i nærheten av en unisexduft jeg kunne hatt.
    Du ser jo av innholdet i de andre fra PG at de ikke akkurat er rause med prøvene…denne prøvde jeg 2 ganger, de andre 1….
    12’eren? Hm – hvem er det da?

    • smgj says:

      Jeg er bare lykkelig at det var en skvett igjen og at du sendte den til meg. 😀 12eren er en litt sterkere variant av 6. Hyperessence Matale heter den.

  2. Berit says:

    Hmff! Du skriver så lyrisk om disse duftene at jeg nesten er på nippet til å bli ørbittelite smitta av farsotten – en dyr farsott, kan jeg tenkte meg. Heldigvis (og dessverre?) ingen fristende utsalg i umiddelbar nærhet.

    • smgj says:

      Det finnes mye fint på nettet, vet du. Og små prøver er ikke dyre. Og enda billigere blir de når de videresendes og byttes. Sånn som frø, vet du. 😉

  3. Britt Åse says:

    Kjempefin beskrivelse! Jeg får også lyst på…
    som alltid når dere beskriver godt.

  4. Mokki says:

    Jeg sjoppet prøven etter denne strålende omtalen 😉 Absolutt god – men jeg får assosiasjoner til hav og saltvann av den!

    Lurer på hvorfor jeg falt pladask for den dyreste duften jeg bestilte prøve på… fjuttsann – den får bli belønning for å fortsette med treningen elns.

Legg igjen en kommentar

