Diverse "spiselige" parfymer – korte oppsummeringer

x11582305 Serge Lutens «Gris Clair» by Cristopher Sheldrake (2006) – førsteinntrykket er at dette må være en Chanel. Men det er det ikke. Den er halvmaskulin, kjølig, aristokratisk, noe teaktig. Lavendel og musk kjenner jeg. Og det som virker som søt, svart te. Noe såpeaktig. En duft som jeg forbinder med høye hæler og den lille sorte. Men ikke en duft for meg. Noen skriver «sakkarin-aktig» og jeg er enig.

Noter: lavendel, iris, tonka, ambergis, tre, musk.

…ooo0OOO0ooo…

089639 Montales «Vanilla Extacy» by Pierre Montale (2008) – lever opp til navnet. Her er det mye vanilje. Jeg kan ikke kjenne jasminen, men den fruktige noten av tørket aprikos er der. En grei og velblandet duft, men for meg er aprikos og vanilje noe jeg setter pris på i kaker, ikke på huden.

Noter: jasmin, ylang-ylang, aprikos, sandaltre, mahogny, benzoin, vanilje.

  …ooo0OOO0ooo…

k0698126Chanels «Cristalle eau Verte» (edt) by Jacques Ploges (2009) – starter med sitronsaft&revet sitronskall. Litt sitrondrops (mer søtlig). Noe bergamot i svingene runder av skarpheten en smule. Etter en stund litt mer blomstrete. Jeg kjenner ikke jasmin – kan det være magnolia? En klassisk grønn sitrus-floral. Veldig god holdbarhet i sin klasse. En «tennisduft» – for aktive & svette sommerdager. Ingen stor favoritt, men hadde jeg fått den i gave hadde jeg ikke byttet den heller. Likner veldig på Elizabeth Arden «Green tea», men CeV er mye mer holdbar på huden min.

Noter: Magnolia, jasmin, hvite blomster, sitron, bergamot.

  …ooo0OOO0ooo…

INGSEYTH1126 L Artisians «Tea for two» by Olivia Giacobetti (2000) – honningchai, sterkt kryddret og med et hint av røyk. Du vet – når teen er så svart og tjæreaktig at skjeen står og det er like mye sukker som vann i koppen. Servert ved et bål av gammel furu i skogen. (Selv om jeg har litt problemer med konseptet indisk chai på skogstur). Kanskje vi skal si «te, tjære og krydderkake»? Iallfall – akkurat sånn lukter denne parfymen. Jeg hadde veldig store forhåpninger til denne, men det ble rett og slett for mye te, krydder-(kake), røyk og sukker. Jeg tror dette koker inn til at jeg ikke er noen fan av «spiselige» parfymer. Derimot – jeg ville selge denne til alle konditorier… Den hadde nok virke like bra på et kjøpesenter som bakeriduft gjør.

Noter: bergamot, stjerneanis, te, kanel, ingefær, krydder, honning, vanilje

  …ooo0OOO0ooo…

Gris Clair vs. Tea for two vs. L’Eau Matale –  TfT er en knock out. GC er mer understated, tørrere og mer tilbaketrukket mens TfT er nesten en voldtekt av neseborene. GC er som å se på en Evergood-reklame, mens TfT sammenliknet er å drukne i kaffe. Bortsett fra at det er te det gjelder, selvsagt.  u17608340

L’Eau Matale som jeg skrev om tidligere er også i samme gaten. Dette er en nær kusine av Gris Clair. Men enda kjøligere og mindre søt/kryddret. Den framstår som mer endimensjonal og «slankere» – kanskje også noe mer feminin enn GC. 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

14 Responses to Diverse "spiselige" parfymer – korte oppsummeringer

  1. Christine says:

    Du skriver veldig bra om disse duftene! Jeg har jo prøvd dem og skjønner akkurat hva du mener. 😉 Apropos spiselig – har du prøvd bois de vanille enda? (dumt jeg ikke hadde et par av profumum duftene til deg – DA snakker vi sukker og godis da.., du hadde nok ikke likt dem, men moro å prøve alikevel)

    • smgj says:

      Så gøy at du kjenner dem igjen. 🙂

      Jeg har ikke prøvd bois de vanille og tror vel ikke jeg kommer til å jobbe så hardt med vaniljene sånn generelt siden de ikke begeistrer. Søtsaker «smaker» meg mest i munnen. 😉 Men tre og krydder kjenner jeg at jeg liker mer og mer. Og teduftene var gøy. Må prøve flere sånne «serier».

  2. Christine says:

    Jeg liker jo vanilje, men bois de vanille blir jo omtalt som tørr og treaktig, og jeg registrerte at flere av de som digger den mente den ikke var søt og dessertaktig. Jeg prøvde flere ganger, men jeg konkluderte med at den ble for søt for meg.

  3. Britt Åse says:

    Bois de vanille – av hvem? (nysgjerrig)

    Du er veldig flink til å beskrive dufter altså, smgj 😀 Den eneste av disse jeg har forsøkt, eier og faktisk har på i denne stund, er Cristalle eau verte. På meg utvikler den seg i retning av en frisk/lett bitter mandarinaktig note, og den ligner vedlig lite på Green tea på meg. Jeg kjøpte den som gave fra sjefen, og føler det er en glimrende sommerdagparfyme, eller som nå, på reise – fordi den får meg til å føle meg fresh.

    • smgj says:

      Un Bois Vanille by Serge Lutens tippert jeg.

      Tusen takk. CeV blir til slutt vaniljemandarin (alt lukter visst vanilje for tiden!) men da er den så tett på huden at jeg må varme den før jeg kjenner den. Jeg er jo parfymedödaren.
      Friske og fine er de iallfall begge to.

  4. Christine says:

    Jepp, mente Un bois Vanille. Videresendte den prøven jeg fikk fra deg, BÅ!

    • smgj says:

      hmm.. den må ha ramlet ut av konvolutten på vei hit. For den ene jeg fikk av Sergé Lutens er»Gris Clair» og den jeg fikk med vanilje er «Vanilla Extra» fra Montale… Jaja – vanilje er ikke det store tapet. 😉

  5. Christine says:

    Har på følelsen av at det var assosiasjonene dine…. 😉

    • smgj says:

      Frykter det. Men altså – vanilje som hovednote er nok en hard nøtt å knekke for meg. Det er så altfor mye dårlige vaniljedufter i omløp overalt og den er rett og slett for mye mat for meg. 😀
      Dessuten så får den i 99% av tilfelllene den voksaktige bilukten som jeg assosierer med stearinlys.

      Men… det går framover. Jeg har oppdaget at når vaniljen er så svak i forhold til de andre notene at jeg bare såvidt kan ane den som en «avrunding» av en duft – da kan jeg like den.

Legg igjen en kommentar

