Snill, dumsnill, eller bare dum?

Iallfall ble denne med meg hjem fra Coop. Om noen skulle være i tvil kostet den 10 kroner. Jeg forsøker meg stadig vekk på azalea. Denne er sartrosa og var klissblaut. Antakelig hadde noen vannet den i et anfall av særdeles dårlig samvittighet.

Jeg vred opp (!!! – det er sant!) torva og rev den delvis fra hverandre og etterfyllte i en større potte med såjord. Den drenerer iallfall litt bedre.

Men jeg er som regel ikke så billig i planteavdelingen …

Når sant skal innrømmes har jeg også vært innom plantasjen og hamstret noen grønnplanter (erstatninger for en del sjabre saker), primula (selvfølgelig), «billig»-lys fra «billig»-kroken til det jeg kaller vanlig pris, (dét var dagens sutring,) og en ny orkidé å drepe.

Dette er en dverg i en minipotte. Når det gjelder potteskjulere er jeg forresten trendy i hvitt jeg også. 😉 Og så skjønner jeg ikke hvorfor alle orkideér skal være korsetterte? Denne har ganske stive strå (som  en sivlilje, omtrent) og trenger hverken pinner eller klyper. Det er det forresten svært få som trenger etter min mening. (Og dét var dagens lille utblåsning.) 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Snill, dumsnill, eller bare dum?

  1. orchis says:

    Spennende orkide. Håper den dukker opp i salg her også. Må naturligvis prøves! 🙂 Hvis du med korsetterte mener bundet opp, er jeg veldig enig. Jeg slipper alle mine løs. F.eks. en Phalaenopsis som får henge fritt fra en vegg eller en hylle er bare skitlekkert! På den annen side, i frakt og salg er det vel praktisk å binde dem opp, så kommer de helstøpte fram til oss.
    Og stakkars azalea… Godt du forbarmet deg over den. Lykke til – med begge.

    • smgj says:

      Ja, det er den evindelige oppbindingen jeg har imot. At man kan gjøre det på noen og i transport, ja… men å gjøre det til en regel… *rister på hodet*
      Jeg binder opp mine nå under knoppsettingen for å ha litt stilkkontroll, men skal slippe dem fri til blomstringen. 😀

  2. Britt Åse says:

    Er det en dendrobium du har der, eller ? Ser skikkelig fin ut 😀

  3. Turbolotte says:

    Stakkars plante. Priset overalt ser jeg.. ha-haa!

  4. Randine says:

    Jeg synes du er snill som prøver å redde den triste planten. Den får nok et bedre hjem hos deg enn på Mega.

    Flott orkidee, jeg har også et dårlig forhold til dem og de blomstrer ikke igjen…

    • smgj says:

      Jeg også – men det forhindrer meg ikke fra å prøve. Igjen, og igjen.. og igjen.

      • Marina says:

        Har du prøvd orkidee-potter, istedet for vanlig potte OG pottesjkuler?
        Orkidee-potter har huller som slipper til luft, og det er alt jeg vet om orkideer; de trenger luft rundt røttene. Og så dyrker man dem i bark og mose istedet for vanlig jord.

        • smgj says:

          Jeg bruker bark og mose og dusjkanne i stedet for vannkanne. Og orkide-innerpotte.

          Skikkelige orkidépotter er vanskelig å få tak i i gamlelandet… Men inntil det motsatte er bevist så skylder jeg på (manglende) luftfuktighet. 😉

          Og så skylder jeg på Plantasjen. Den jeg kjøpte i dag var DEFINITIVT overvannet.

Legg igjen en kommentar

