I natt jäg drömde något som …

1195439886385463300johnny_automatic_cat_fight_silhouette_svg_medJeg hadde vel egentlig såvidt fått med meg at Husets Herre forsvant ut av senga. Men ikke i en så bevisst tilstand at jeg hadde husket det dagen etter om det ikke var for de forferdelige hylene som vekket meg.

Etter å forgjeves ha ventet på at det skulle «gå over» i noen veldig lange maks 2 minutter kreket jeg meg ut av senga og bort til vinduet. Joda, vår katt og naboens katt hadde «skjelle hverandre ut etter noter»-konkurranse utenfor soverommet. Og de la virkelig sjelen sin i forsøket på å overbevise den andre om at nettopp den hadde mest decibel å sette bak trusslene.

Da jeg blandet meg i utskjellingskoret tok nabokatten til vettet og stakk den bakre delen mellom beina og foretok en hastig, uordnet retrettet hjemover.

1195440787564771962johnny_automatic_black_cat_1_svg_medJeg karret meg tilbake til senga og der hadde nok historien endt om ikke … jeg ikke kunne se noe lys fra badet. (Lys fra badet treffer nemlig en verandastolpe som er synlig gjennom vinduet fra soverommet når det er mørkt ute.)

Og det er ikke så mange plasser Husets Herre pleier å gå om natta. Så jeg gløttet ut i gangen. Der var det mørkt. Og jeg så på badet. Der var det mørkt og tomt. Og jeg spurte ut i lufta, halvhøyt «Er du her?»

Og fikk ikke svar …

Nå begynte jeg seriøst å tro at jeg fremdeles sov. Så jeg tittet på gjesterommene mens jeg tenkte «Det hadde vært merkelig om han hadde flyttet dit. Det er det vanligvis jeg som gjør når det blåser storm i kastene… og i går kveld hadde værvarslet vitterlig vært mild og varm sønnavind?»

I bakhodet hadde jeg to tanker som sier «litt» om bevissthetstilstanden min … Den ene tanken sa at jeg burde sjekke om bilen var hjemme? Den andre lurte seriøst på om Husets Herre egentlig var en VARkatt. Og at det var han jeg hadde jaget bort.

Da kom han heldigvis opp fra kjelleren. Han hadde valgt badet nede i et forsøk på å la meg sove. Og hadde IKKE hørt hylekoret utenfor, eller meg da jeg ropte etter ham.

Jeg vet det nok – den eneste forklaringen på det må være at han må ha sovnet der. 😉 Og som den lite følsomme mannen han er (finnes det andre typer?) så LO han da jeg fortalte at jeg hadde trodd han var en varkatt. Så jeg kvitterte med å klype ham – for å sjekke om han var våken. 😆

Epilog
Og stakkars katten vår – torde såvidt å kravle ned fra verandaen og inn 6 timer seinere. Humøret ble dog litt bedre da han så at vi hadde fått den ene kattemattyven fra garasjen i museefella. Tenk det – for en ironi å måtte ha musefelle for å ta kattematspisende mus.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to I natt jäg drömde något som …

  1. Turbolotte says:

    Herreminnhatt.. for et styr! He-heee.
    Men nå skal ikke jeg være en sånn kjerring som maser.. eller jo. Katter må være inne om natten. Og de må steriliseres hvis de ikke brukes til avl. Skadene de får av slike slosskamper lager stygge infeksjoner som er vanskelige å oppdage før det er for sent. Og for naboers skyld..

    Sorry.. måtte bare si det.

  2. Berit says:

    Kanskje en varkatt, ja. Hihi!

  3. Turbolotte says:

    Huff nå fikk jeg dårlig samvittighet for å slenge ut sånt.. Sorry.

    • smgj says:

      Neida – for ordens skyld så var begge involverte katter kastrerte – begge to i flere år.

      At de «må» være inne vet ingen av dem, tydeligvis. Vår er vant med å være ute om natta (med tilgang til soveplass og mat i garasjen) sålenge det er varmere enn -10. Og det tror jeg ikke han har noen skade av. Det blir en avveining mellom å lage en innekatt eller en katt som får lov til å være «katt». Og hva som er best der tror jeg kommer veldig an på omgivelser (i dette tilfelle grisgrendt med 3 naboer i 400m radius), tilvenning og stell forøvrig. For vår del også en avveining om å ha katt eller ikke da Husets Herre er allergisk. Om du er uenig kan vi gjerne ta en diskusjon, men ikke her. 😉

      Ad infeksjonsfaren er vi veldig klar over det og sjekker ham selvfølgelig jevnlig om han skulle være «stur». Vaksinasjon årlig og jevnlige ormekurer, så jeg tror egentlig begge kattene – både vår og naboens – har det bra. De er bare ikke helt på talefot. 😀

  4. Britt Åse says:

    Jeg tror jeg kommer til å le til i morra!!! 😆

  5. Mari_ says:

    Hehe… ikke bare bare med disse kattekrea bestandig, for ikke å snakke om varkattene :O Var nok lurt av deg å gi gubben et klyp. Tenk om han var en varkatt, da hadde du nok ikke kunne fortalt oss om dette!

    Kan godt innrømme at jeg har et «problem» med livlig fantasi selv. Hvis gubben her heime ser litt rar ut så hender det at han må bevise at det virkelig er han (sist så spurte jeg etter datoen vi gifta oss og det husket han ikke… og han begynte bare å le for han følte seg skyldig. Troverdig? I think not…) Jeg er nok mer «redd» for at han har blitt overtatt av aliens eller noe slikt enn at han er en varkatt 😛

Legg igjen en kommentar

