Har (ENDELIG!) sådd!

I løpet av helga fikk jeg sådd 15 små potter med

– 3 ulike sorter sommerasters i 2 potter (alt jeg hadde)
Hvor jeg ikke regner med spiring, siden at når det står at frø spires ferske så gjelder det dobbelt for asters. Siden jeg ikke kan kaste frø uansett så sår jeg dem. Kanskje får jeg to asters. Og det er egetlig helt passe for jeg vet okke som ikke hvor jeg skal plassere dem. Men jeg kan iallfall glede meg over litt bedre plass i frøeskene – som uansett ynker seg i sammenføyningene.

Nuvel – det var en digresjon.

– 4  ulike sorter/potter løvemunn.
Dette er en plante som har gått fra hat til like. Spesielt de høye og fyldige plantene som man får om man kniper godt. Og det gjør man jo – selvfølgelig? Og så har de så lang sesong og er flotte til snitt. Ikke blir de stygge mot slutten heller – med mindre man er skikkelig uheldig og får meldugg på dem. Og om vi skal ha en sommer som i fjor får man definitivt ikke det. Så da man kan like godt så en stor batch til å sette inn i hullene i staudebedet. Løvemunn på rad kan jeg ikke like. Og her skulle jeg selvfølgelig hatt et flott bilde av de fine løvemunnene jeg hadde i fjor (da vi hadde en sommer med perfekt kjølig og fuktig løvemunnvær), men det har jeg ikke. Så i stedet får dere se på frøposebildene hos T&M, selv om de er dårlige – HER er linken. Sjekk forresten ut Bronze Dragon med tofargede rosa blomster og bronsefargede blader og Black Prince som har mørkerøde blomster og ditto blader. … De skal jeg kjøpe når jeg får plass i frøboksen. 😆

– 1 potte nicotiana alata.
Erfaringsmessig får jeg da enten planter til hele nabolaget, inklusive noen jeg kanskje kan bruke til geriljahaging i åkerkanten til naboen – eller ingen. I år er det ikke så farlig uansett hvilket utfall jeg får. Ambisjonsnivået er lavt. Men det hadde vært deilig med én plante som kunne stå på terrassen og dufte. Mine skal være hvite da – ikke sånn gulgrønne.

– 1 potte rumenske flate paprika.
Lommefrø fra romaniaturen. Disse håper jeg spirer. (Og siden det har tatt meg 5 dager å skrive denne posten kan jeg med GLEDE bekrefte at det gjør de!) De så ut som bifftomater og var tykkveggede. Perfekt til oppskrifter hvor det står «grill og flå en paprika». De vi fikk var veldig søte på smak. Likner ekstremt på Amish Pimiento Sweet Pepper som visstnok skal være uvanlig søt.

Klatreplanter i lange baner:
– 1 potte blodbeger
– 1 potte asarina scandens  rosa
– 1 potte asarina scandens (?) hvit

– 1 potte eranthis – alt jeg hadde
Disse har nok ligget for lenge siden det også er «så ferskt «-frø. Men… om det ikke blir spiring så blir iallfall frøboksen lettere …

– 1 potte soldanella villosa(?)
Håper disse spirer. De er så yndige og jeg har forsøkt flere ganger før uten hell.

– 1 potte basillikum.
Jeg hadde på mystisk vis fått lus på «til overs etter kjøp på supermarkedet»-plantene, så de gikk i søpla. Ikke spiser jeg lus og ikke vil jeg spise sprayet basillikum. 😦 (Disse begynner også å spire nå i «postende» stund.)

Så nå går jeg og er spire- (verpe-)syk og spaner i potttene daglig.

Ja, og så oppdaget jeg at frøene fra de små gresskarene IKKE hadde vært helt tørre da jeg la dem i ziplockposen. Det var en  … interessant lukt som møtte meg. Jeg «plantet» dem i ovnen.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

11 Responses to Har (ENDELIG!) sådd!

  1. Elisa says:

    Å nei og nei, for kvar blogg som skriv om såing og spiring får eg dårlegare samvittighet! For her i huset er nemlig frøposane urørte enno, sjølv om eg hadde svært gode forsett om å begynne tidleg i år. Det er nemlig så rotete i kjellarrommet eg brukar som planterom og eg orkar ikkje gå igang med ryddinga. Her trengs eit kraftig spark bak…

    • smgj says:

      Ta og rydd litt da. Trenger ikke å gjøre alt på én dag. 😉 Rot er forferdelig uinspirerende, ja.

    • Mari_ says:

      Kjenner til greia med rotete planterom…
      Lurt tips å ta det litt etter litt. Har følgt samme prinsippet selv og har bare litt igjen, men det må ordnes nå i helga for prikleplantene jeg har på benken kan ikke bli stort lengre… 😉

  2. frua says:

    Heisann!! Så flink du er, til sommeren MÅ vi bare får til å ta en tur for å se hagen.. Ble Oslotur, tenkte faktisk på deg, men sjefen min pakker dagene våre så fantastisk fulle at hun er helt håpløs..hi, hi.. Men LOVER å si fra neste gang, det blir ikke så lenge til faktisk, har innkjøp i april/mai også.. Det ble litt fest mandag og tirsdag kveld da denne gang, men skal prøve å få til å være der ei helg neste gang, og da blir du med ikke sant?? Hils kailln og katta;-)

    • smgj says:

      Selvfølgelig. Håper du hadde det fint iallfall – selv uten mitt blide selskap. 😉

      Bare gi meg hint i god tid sånn at jeg ikke lover meg bort på annet vis. Hilser fra Herrene i Huset. 😀 Og hils dine.

  3. Berit says:

    Flink du har vært!
    Jeg har fortsatt ikke rørt frøboksene, men kanskje til helga? (Mmmm! Duften av N. alata! Har en pose jeg også.)

  4. Britt Åse says:

    Å, så flink! Jeg har sådd veldig lite, jeg. Til gjengjeld har jeg en svær krukke Bronze dragon stående på prøveovervintring i drivhuset. Tenkte det var en god ide siden de driver og kommer igjen hos folk, ser jeg. Ups! kanskje jeg skulle vanne litt?!

Legg igjen en kommentar

