Dark Rose Cologne by Czech & Speake

Etter møtet med Citrus Paradisi Cologne by Czech & Speake og veldig renskrubbede håndledd som ennå bar en svak eim av toalett trengte jeg noe å dekke opp med. Tøff som jeg er dukket jeg igjen ned i prøvene fra Czech & Speake, men med en sterk ubehagsfølelse.

Så jeg valgte så langt bort fra sitrus som mulig – Dark Rose – og stålsatte meg. Jeg er vanligvis ingen fan av rosedufter heller … annet enn på roser.

Kategori: Oriental-floral

Noter:
Saffran, rose, patchouli, oud, sandaltre, musk og amber

Parfymør: ukjent?

Opplevelse:

Masse oud og safran i starten. Omtrent apotekkjemisk. Heldigvis letter dette kraftig etter et par minutter og slipper til treverk(sandaltre) og mildere rose og ett eller annet som nesa mi sier er «bjørnebær-/skogsbærsyltetøy» og pudder. Jeg synes åpningen er kort og kraftig, mens hovednoten er (for-)dempet og lang. Altså en duft som angriper nesa først og så kryper sammen tett til huden.

Mørk og mystisk. Floriental. Noe en sexy vampyr kunne bruke – eller en goth-babe – til et korsett og nettingstrømper. 😉

Andres meninger:
Visstnok skal den likne både C&S sin No. 88 (som jeg ikke har prøvd ennå) og Montale sine, men være noe lettere både på rosen og ouden.

Now smell this
Fragrantica

Konklusjon:
Den overrasker meg, fordi jeg liker den. Etter den forrige var jeg slett ikke forberedt på det. Og slett ikke siden det er en rose – og oriental.

Og på en merkelig måte harmonerer den med kaffelukten som henger igjen i fingrene etter at jeg måtte fikse kaffemaskinen her på kontoret. Ikke noe jeg ville bry meg om å kjøpe, men jeg kommer nok ikke til å veken kaste eller videresende prøven. Heller gjenta bekjentskapet en varm sommerkveld.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Dark Rose Cologne by Czech & Speake

  1. Bipbap says:

    Har ikke klart å finne noen parfymør jeg heller.

    Liker den veldig godt, men synes ikke den ligner No. 88 En lettere variant av Montale stemmer bedre synes jeg.
    Jeg har jo vært den største rosehateren her på jord, men har heller ikke vært villig til å gi meg 😀 Nå er rose best av alt, bare jeg får rette varianten. Helst litt dirty 😆 Dark Rose + noen av roseduftene fra Montale er veldig fine på sommeren. Gjør seg enda bedre da.

    • smgj says:

      Jeg kjenner at jeg er VELDIG skeptisk på roser ennå. Med unntak av Dark Rose, da. 😉 Men den hadde veldig kort holdbarhet og minnet meg litt om sånn egyptisk parfymert olje i så henseeende.

      Bråprøver no88 her og antar det er sandaltreet som har fått folk til å sammenlikne med den. Og så ligger den på noenlunde samme «søthetsgrad»… men forøvrig så langt iallfall veldig forskjellig.

  2. Britt Åse says:

    Denne hørtes da aldeles deilig ut, selv om jeg rosemessig har lagt min elsk på Andy Tauer + Montales Black oud.
    Jeg følger spent med på din utforsking av dette ‘huset’. 😀

    • smgj says:

      Mjau – så langt synes jeg vel kanskje «dette huset» er litt lite … raffinert. Det er kraftige dufter, og tydelige retninger, men lite «blend» og lite subtilitet (og da snakker jeg mer om subtile blandinger enn subtil styrke). Og så kjennes de jeg har testet «oljeaktige». Av disse grunnene blir det veldig enten-eller for min del.

  3. Tilbaketråkk: Czech & Speake – lang post for spesielt interesserte « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

