Kjekt å ha – "blod i banken"

Det er en stund siden denne oppfordringen var på vandring i mine nærblogger, så jeg tenkte at det var på tide å friske opp …

Så idag har jeg donert mine 5,9 dl. DVS jeg er så heldig at jeg bor ved et mottakssenter som tar plasma – ellers hadde jeg neppe vært blodgiver. Når man gir plasma gir man blod som vanlig, men maskinen sentrifugerer blodet med det samme og kjører blodlegemene tilbake i blodbanen (motsatt vei i kanylen) og beholder plasmaet. Tar litt lenger tid, men er kjempefint for meg som har blodprosent lavt i normalområdet og som frøs i en uke etter den ene gangen jeg forsøkte å gi «skikkelige saker».

er_du_min_typeFint er det også at arbeidsgiver gir fri til sånne aktiviteter og at man får givergave. I dag hanket jeg inn noen nydelige ullsokker – enten til meg selv eller til en gave. De kunne jeg selvfølgelig ha kjøpt selv, men det er hyggelig med en påskjønnelse/motivator.

Tidligere har jeg registrert meg som beinmargsdonor. Det vil si at jeg nå er oppført i et internasjonalt register som det kan søkes i når det er behov for donor. Sjansen er pitteliten (på promillestadiet) for at «loddet mitt blir trukket».

– Og jeg er strengt tatt livredd for at det skal skje, men jeg tenker også at om det skjer så blir jeg spurt da… og da er jeg sannsynligvis voksen nok til å ta den riktige avgjørelsen når jeg blir konfrontert med valget «ditt ubehag – hans/hennes liv». (Anders er en gutt med leukemi – ett av menneskene som trenger en kompatibel donor, og som av ulike årsaker ikke har funnet det i familien.)

uncle-sam-wants-youDet er mange myter rundt høsting av beinmarg. Dette skriver Blodbanken i Oslo:

Hvordan høstes benmargen?
Høstingen av benmarg skjer på et sykehus med god erfaring i høsting av benmarg. Benmargsgiveren får full narkose. Deretter stikkes en nål inn i bakre del av hoftebenskammen på begge sider. Benmargen, som ser ut som blod, suges opp i en sprøyte og samles i en blodpose. Bare en liten del av giveres benmarg tas ut, og den fornyes i løpet av få uker. Høstingen tar om lag én time. Giveren kan reise hjem dagen etter.

Gjør det vondt å gi benmarg?
Alle kjenner noe smerte og ømhet øverst i setet noen dager etter høstingen. En bør være litt forsiktig med tunge løft og stor fysisk aktivitet en ukes tid. Det blir ingen eller kun små arr etterpå.

Er det noen fare med å gi benmarg?
Dersom man på forhånd er frisk er det meget liten risiko forbundet med benmargshøstingen, og komplikasjoner er sjeldne. Giverne vil alltid gjennomgå en grundig helsesjekk før høstingen samt ha en inngående samtale om alle sider ved å gi benmarg.

Det er også verdt å merke seg at i noen tilfelle kan stamceller høstes fra blod, og da er prosedyren svært lik en vanlig tur til blodbanken.

Ønsker DU å vite mer om blodgiving og beinmargsdonasjon så finner du glimrende informasjon hos Blodbanken i Oslo. Og vil du melde seg som blodgiver NÅ så er GiBlod.no stedet.

Et siste lite ps. Det finnes ikke noen sentralt register for organdonasjon i Norge. Så om du ønsker å være organdonor dersom du blir utsatt for en ulykke så må du på forhånd HELST ha fylt ut et donasjonskort som du bærer med deg. Dette sørger for at man kommer raskt på «kjøla», og du MÅ HA INFORMERT DINE PÅRØRENDE. Det er nemlig de som får siste ordet. Og det er mye enklere om de vet hva du ønsket.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Kjekt å ha – "blod i banken"

  1. Røsslyng says:

    En flott påminnelse, håper slikt får flere til å bli blodgiver. Mitt blod vil de ikke ha, det er noe med blodplatene mine…
    Donorkort har jeg fylt ut for mange år siden og de nærmeste er innformert. Om noen kan bruke «reservedelene» mine når jeg har vandret til de evige hager så versågod 😉 Beinmargsprøve har jeg tatt en gang og fytti…, så inntil videre kunne jeg ikke tenkt meg å donert beinmarg, men man skal aldri si aldri…
    Ha en super dag videre!

    • smgj says:

      Trøsten er jo at man KUN blir spurt om man er match. Iallfall er det min trøst. 😉 Det erforresten kun blodgivere som tas opp i beinmargsdonorregisteret.

      Jeg tenker også at jeg ikke har bruk for reservedeler i den situasjonen jeg da vil være i.

  2. Berit says:

    Fint du trekker den fram igjen!
    Jeg meldte meg som blodgiver i forrige runde, men hadde litt for høyt blodtrykk. Working on it, jeg akter å bli med på denne dugnaden! Og helsebonus på kjøpet.
    Donorkort har jeg gått med i årevis.

    • smgj says:

      Keep up the good work! Å få blodtrykket ned er bra i seg selv – å få det ned og så gi blod er dobbelt så bra. 😉

  3. Snuffeldyret says:

    Jeg vervet meg som blodgiver etter den runden med oppfordringer som gikk for en stund siden. Og til min store forundrelse ble jeg jammen godkjent som blodgiver, dette til tross for endel skavanker..
    Så jeg har gitt blod en gang og ble litt dårlig etterpå(blodtrykksfall), men ikke verre enn at jeg forsøker igjen!
    Kanskje jeg skal verve meg som beinmargsdonor også?

    • smgj says:

      Du får iallfall info om beinmargsdonasjon på blodgiverkontoret om du ber om det.

      Du bor vel sånn til at du kan spørre om å få gi plasma i stedet derrsom det fungerer bedre, kanskje?

      Og ja – det er skikkelig hyggelig å være «brukandes» til noe. 😉

  4. Tilbaketråkk: Kjekt å ha – "blod i banken" « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

