Sånytt og sommerdrømmer

Sitter her og ønskedrømmer kjøkkenhagen for neste år. Så langt tenker jeg at «pastinakk, det må vi ha», gulrøtter likeså – helst Nantes på såbånd. Jeg er lei av å overså og undertynne.

Rødbetene var en suksess som må gjentas, og kanskje vi skal prøve persillerot også? Og hva med sellerirot? De store, røde vinterpotetene hopper vi over, men tynnskallet salatpotet bør prøves i stedet. Kålen spiste sommerfuglene og rådyrene, så den står vi nok over, men gresskar må det være plass  til.

Blandet plukksalat førte til en markant økning i salatspisingen. Til den trengs iallfall litt dill og persille. I tillegg til tomatene i drivhuset. Paprikaen har spirt allerede, så nå er det å få den til å vokse. Og – skal jeg forsøke mais igjen, eller skal jeg avskrive slaget som tapt. Og hva med purreløk?

Ja – og så har blodbeger og asarina scandens spirt. Hurra!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Sånytt og sommerdrømmer

  1. Christine says:

    Jeg har som smått begynt å tenke på hageåret 2010 jeg også. Det er vår når jeg begynner å bla i rosebøker og tenke på hva slags grønnsaker jeg skal ha i år. Foreløpig har sådden min begrenset seg til 2 sorter tomat. Antagelig blir det ikke noe mer før duftertene og salaten kan direktesåes.
    Det er noen år siden jeg hadde en massiv grønnsakshage her, jeg klarte verken å få spist unna eller fulgt det godt nok opp. Men i år lurer jeg på om det kanskje blir rødløk og gulerøtter.
    Og dill og persille, der sa du noe. Det blir jo brukt!
    Det kribler litt i såfingrene, kjenner jeg. 🙂

  2. Mari_ says:

    Ja prøv sellerirot! Det er en grønnsak jeg har forelska meg heilt i 🙂 Tidligere var jeg mest glad i graset som jeg brukte i supper og gryteretter, men i høst har jeg spist masse lettkokte knoller delt opp i staver. Kjeeeempe godt!!

    Sellerirot kjøpte jeg småplanter av på det lokale gartneriet, skal høre om han skal ha det i år også ellers for jeg kjøpe en pose frø. Mmmm 🙂

Legg igjen en kommentar

