Skikjøpets viderverdigheter – sett i bakspeilet

Jeg ser jeg får en del treff på posten min om valg av ski. Det virker som det er flere som lurer på kjøp av ski. Så jeg kan jo fortelle om mine erfaringer som  førstegangs skikjøper – sett i bakspeilet. Det jeg vil prøve å si litt om er prosessen å velge ski – og hva jeg fant ut underveis/etterpå. Dette er altså posten jeg kunne ønsket å lese da jeg skulle velge.

Jeg antar at du er her fordi du ikke riktig vet hva du trenger. Da er du sannsynligvis ingen erfaren skigåer. Uansett – er du erfaren kan ikke jeg nok til å hjelpe deg uansett.

Jeg skriver altså denne posten som en oppsummering av mine erfaringer i kraft av å være skikjøpsamatør på alle måter, så finner du noe som er villedene/feil så si gjerne fra.

Det viktigste er å finne ut hvilke skiturer du vil gå – det vil i stor grad bestemme hva slags ski du bør kjøpe.

Er du ingen erfaren skigåer er kanskje sjansen stor for at  du vil gå i løypa – iallfall til å begynne med. Ergo trenger du iallfall ski som går i et spor. Det vil si at du ikke bør kjøpe ski som er bredere enn maks 6-7cm. Jeg hadde sagt «ikke over 6,5cm» med mindre du er helt sikker på at du skal gå mye utenfor oppkjørte løyper. Det er skikkelig SURT å subbe i kantene på sporet hele tiden.

Skal du trene/ønsker du å gå raskt/»skijogge i lysløypene»? I så fall bør du finne lette ski med et spenn som er ganske stivt og «kort». (Spenn er buen i skien når du legger dem såle mot såle.) Spennet gir deg «fraspark». Ulempen er at det også gir deg «bakglatt» om du ikke får noenlunde riktig smøring og teknikk. Disse skiene er relativt smale sammenliknet med «allround»-skiene. Du ser også etter ganske lette ski. Et eksempel kan være Madshus Birkebeiner … eller ski i samme klasse. Disse er gjerne såkalte treningsski i retning mot racingski.

Eller er det kanskje viktigere for deg å en rolig kakaotur, også kanskje utenfor løypa? Da bør du se på såkalte markaski (ikke gå for fjellski med bredde som ikke går i oppkjørt løype med mindre du er helt 120% sikker på at det er slike turer du skal på). Disse skiene har ikke samme fraspark som hurtigskiene da de er laget mer for å bære i løssnø enn for å gå raskt. Det vil si at de er noe mindre oppbygget på midten av skien. Dette øker faren noe for at skoen din kan komme til å subbe i sporet når du går i oppkjørt løype.

Stålkant – eller ikke. Stålkant finnes kun på markaski og fjellski. Har du med deg hund – ikke ta stålkant. De kan skade potene. Ellers bør du vurdere ski med stålkant om du går i terreng med mange bratte utforkjøringer, eller om du er uerfaren på ski. De er også fine i skaresnø utenfor løypa siden de gjør ploging og skrensing lettere. Skal du gå mest i løypa på ganske flat mark er det ikke så viktig. De gjør skiene tyngre så tenk gjennom dette valget. Det finnes også såkalt 3/4 stålkant som er litt lettere enn hel stålkant.

Bindingstype og sko. Her har du to valg. Du må velge om du skal ha BC eller ikke. BC er en betegnelse for noe kraftigere bindinger beregnet for fjellski – kort sagt. Skal du mye utenfor løypa og har valgt ski i denne kategorien (såkalte markaski eller fjellski) kan du vurdere BCbindinger. (BC = back country). Da får du «med på kjøpet» kraftigere skotype med  mer ankelstøtte. Disse bindingene passer kun på litt bredere ski – fra rundt 6cm (tror jeg).

Men skal du «noen turer på påskefjellet» eller noen runder i den oppkjørte løypa trenger du ikke dette. I så fall skal du ha «alminnerlige bindinger». (Ser du etter hurtigløpsbindinger trenger du ikke å lete etter råd her hos meg. 😉 )

Bindinger kommer i to produksjonsstandarder; NNN(nyeste versjon: NIS) (som er den standarden flest produsenter bruker) og SNS (som brukes av salmon). Du må velge NNN(NIS) eller SNS basert på hvilken produsent du velger sko fra. NNN(NIS) har en liten fordel i det at den er alment brukt og at hælfestet kan flyttes uten å skru. Det betyr i praksis at om du har en sko med NNN(NIS)-binding så er det skikkelig lett å «låne ski» og få dem til å passe. Til gjengjeld er SNS-systemet litt mer solid. (Og du har en god unnskyldning for å ikke låne bort skiene dine… 😉 ) Men dette bør du ikke bestemme deg for – du bør finne gode sko, og så se på hvilken binding du må kjøpe for å få de skoene fast på skiene.

Da gjenstår det altså å finne sko. Kjøp for all del en GOD sko for din fot. Det er viktigere enn alt annet. Vonde sko = ingen skitur. Og så bør du igjen vurdere om du skal gå fort i løypa eller sakte… Dersom du skal ta det med ro, og ikke fryse på beina under kakaostoppen bør du se etter en litt varmere sko enn om du skal skijogge rundt i lysløypa.

Jeg har ikke vurdert smørefritt/smørbart – rett og slett fordi jeg var sikker på at jeg skulle ha smørbart. Det var ingen objektiv vurdering involvert. Det bør kanskje du gjøre. Stedet jeg kjøpte mine ski mente at det ville komme smørefri «nanoski» til neste år som skulle overgå velsmurte smøreski. Jeg hadde nok avventet skikjøpet hadde jeg kunnet – for å prøveteste nanosålen. Siden jeg verken er god eller liker å smøre …

Staver? Ja – velg noen med kork i grepet. De er varmere – i sær om du blir så varm på hendene at du putter hanskene i lomma. Og trinser basert på om du skal gå i løype eller utenfor. Staver er forøvrig så billige at du kan koste på deg to par om du vil.

Ellers vil jeg anbefale bruk av spesialbutikk dersom det finnes i nærheten og siden du oppsøker råd her. Da ber du også om å få avmerket smøresoner basert på din vekt på skiene. Det gjør det enklere når du selv må smøre skiene …

Videre lesing:
Lengde/høyde på ski/staver
Mer om skivalg
Lins blondineprepp – en post om skismurning

Men – for å gjenta meg selv, dette er altså IKKE skrevet av en ekspert, men av en amatør som hadde ønske å finne andre amatørers grunngitte synspunkt før eget kjøp … Jeg endte forøvrig opp med Åsnes Holmenkollen som er en markaski med 3/4 stålkant og sko fra Salomon. Jeg hadde nok ønsket meg et litt skarpere spenn, men er fornøyd og veldig glad i kantene i de brattere bakkene. Jeg GÅR mest på ski. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

12 Responses to Skikjøpets viderverdigheter – sett i bakspeilet

  1. Villrose says:

    Jøss, så stilig skiutstyr, da!

    Dette hjalp meg littegrann. Har grublet et par år på nytt utstyr, men ikke blitt no’ av grunnet utstyrsforvirring.

  2. kirsitn says:

    Jeg har akkurat testa ut kombinasjonen av gamle fjellski og nye, smale løyper… Kan skrive under på at det ikke er anbefalelsesverdig. Særdeles lite gøy å leke brøytebil med bindingene. Skjønner ikke hvorfor løypene plutselig skal være så smale. 😦

    • smgj says:

      Det er fordi alle skal gå så fort for tiden… Jeg synes at i stedet for å diskutere hvor mange cm det skal være mellom beina kan man diskutere seg til en bredere sporbredde…

      • kirsitn says:

        Upresist språk her – det var altså sporbredde jeg mente. Den gang da jeg kjøpte skiene mine for drøyt ti år siden var sporene brede nok til at jeg fint kunne bruke dem i lysløypa, mens nå satt bindingene fast i kanten av sporet, og ved den minste antydning til sving på løypa var det ikke engang plass til skiene oppi sporet. Sukk!

        • smgj says:

          Jeg forsto deg. Smale ski er raskere og kan gå i smalere spor. Referansen til cm mellom sporene kom fra en artikkel i aftenposten for en tid tilbake hvor de foreslo 17 i stedet for 22 cm mellom sporene. En avsporing, altså. 😉

  3. Linnemi says:

    Jeg vurderer fremdeles innkjøp av ski – og kommer vel til å være på vurderingsstadiet helt til sneen er borte – så takk for grundig informasjon. Men nå husket jeg plutselig noe jeg alltid har strevd med: brede spor, – altså mellomrommet mellom sporene. Et sant lite mareritt for én med X-bein. 🙂

    • smgj says:

      Jeg synes også det er ubehagelig de første hundre meterne, etterpå går det heldigvis over. Hvis ikke går det – iallfall her – å gå mellom sporene i stedet.

  4. Vibeke says:

    Veldig bra blogginnlegg for en amatør som neg som straks skal på skijakt! Takk!

Legg igjen en kommentar

