Czech & Speake – lang post for spesielt interesserte

pix0475 «Rose» by ? (1988) – Dette er en frisk og uskyldig «rosa» roselukt med mer enn et hint av geranium og mimosa. Ikke oversøtet. Veldig «engelsk» i uttrykket uten at jeg skal forsøke å forklare hva jeg egentlig mener med det. Minner meg om sånne parfymerte kort som var så in en periode. Liker du gammeldags, romantisk roseduft – forsøk denne. Den har veldig god holdbarhet på meg – parfymedödaren.

Noter – rose, geranium, mimosa, ylang ylang, patchouli.

Dark Rose og Rose blir mer og mer like hverandre i drydown. Rose er mer rettlinjet enn Dark Rose som skifter karakter usedvanlig mye gjennom løpet.

…ooo0OOO0ooo…

OzzyOsbourne66 No 88 by Shirley Brodi (1980) – Jeg kan sverge på at det er bergamot-blomster, som er i sitrusfamilien, og ikke tørket bergamot som er toppnoten her. Iallfall starter den  sterkt med sitrusblomster og geranium før den fortsetter med robinia og rose – friskt og hovedsakelig feminint, på tross av at den markedsføres som en manneduft. Den dempes ned i sandaltre. På en måte vil jeg si at denne er en blanding av Rose, Dark Rose (ikke åpningen til denne, men drydown) og Neroli. Ikke rart at den er elsket av mange. Det som er negativt etter min mening er at den dør ned til noe langt mindre interessant (rose og sandaltre etter min nese) enn starten. Prøven gis ikke bort, men kjøpes heller ikke i større versjon – tror jeg. Noen beskrev den som «kinesisk tempel» … jeg er enig. Godt, orientalsk, mystisk og velblandet. Ryktene vil ha det til at Ozzy – ja, han – bruker denne. :-S

Noter – bergamot, geranium, rose, robinia, fragipani, vetiver, sandaltre.

…ooo0OOO0ooo…

“Mimosa” by ? (1986) – Denne ønsket jeg så å like. Jeg er glad i mimosa… Men den er litt «off» dessverre. Jeg kjenner mimosa, geranium og jasmin. Noe som burde være en bra kombinasjon. Men den stikker av i retning støv, jasmin, fiol, iris og såpe og presterer på en måte å være «dirty» OG såpete samtidig. Den har noe til felles med «The unicorn spell» – men ikke nok til at jeg liker den. Jeg synes den går i retning unisex. Jeg kommer til å fortsette å lete etter en god mimosa. Denne ble rett og slett for schizofren for meg.

Noter – geranium, ylang ylang, mimosa, jasmin, nellik, benzoin.

…ooo0OOO0ooo…

k0410093 Frankincense and Myrrh by Shirley Brody (1984) – en uvanlig og spesiell duft av krydder, tre, urter og røkelse. Kamille, salvie, ulike treslag er det jeg kjenner. Jeg opplever den som tørr, rund og varm. Det er vanskelig å skille ut notene. Sitrusfruktene kan jeg ikke kjenne. Jeg liker den og den har god holdbarhet, men synes den vil kle en mann best.

Noter – sitron, appelsin, basillikum, salvie, myrra, kamille, paprika, tre, frankincense/olibanum, lavendel, sedertre, sandaltre.

…ooo0OOO0ooo…

IS2474RM-00000004-001“Neroli” by John Stephen (1981) – Åpner sterkt som appelsinblomstbadeskum. Det er ikke negativt for meg – jeg elsker sitrusblomster. Dette varer bare en kort tid før den roer seg ned til tettliggende – appelsinblomster. Dette kjennes ut som å gå med en kvist sitrusblomster i håret…. Og slik varer den. Rent, enkelt og rettlinjet. Sensuell. Nydelig. Og ikke minst – autensisk og organisk sitrusblomstduft. Skal være en unisex. Jeg oppfatter den som feminin. En parfyme jeg kunne brukt til tropevarme sommernetter når man trenger litt friskhet.

Noter – neroli, appelsin, appelsinblomst, ylan ylang. Jeg kjenner kun en sky av sitrusblomster med en svak underliggende bitterhet – mest appelsinblomst av denne. En god ting.

…ooo0OOO0ooo…

150px-Jack_Sparrow_In_Pirates_of_the_Caribbean-_At_World's_End Cuba by John Stephen (2002) – brun rom, bergamot og peppermynte. Mest peppermynte før en skarp nelliktone og rå tobakk kommer på banen. Deretter et skarpt viff av – jeg antar – vetiversalt. Ceder og vetiver og noe som jeg assosierer med salt sjø og tjære danner basen. Jeg tenker svett sjømann på tjærebredd skute på tokt i Karibien. Dette er noe Jack Sparrow kunne ha brukt – i rikelige mengder. 😀

Noter – mynte, bergamot, rom, lime, rose, nellik, gress, tonka, frankincense/olibanum (harpiks), tobakk,vetiver, sedertre.

…ooo0OOO0ooo…

Oxford & Cambridge by John Stephen (1994) – Peppermynte og bergamot er åpningen på denne. Frisk og maskulin.Rosmarin, sandaltre og harpiks følger på når peppermynten dempes og urtene trer mer fram. Kanskje er det noe anis der også. Jeg synes det er en frisk, men noe anonym duft. Sporty, konservativ og «blå».

Noter – bergamot, peppermynte, rosmarin, lavendel, eikemose, sandaltre

…ooo0OOO0ooo…

Samlet sett så er det ikke så mange fra dette huset jeg falt for. De som har gjort størst inntrykk – på godt og vondt, har vært monoduftene. De som har utforsket essensen av én blomst eller én duftgruppe. Selv om flere av blandingsduftene er originale.

Av monoduftene var Neroli et veldig positivt eksempel, mens Citrus Paradisi var et ekstremt negativt.

u17630082

Dark Rose var en av blandingsduftene som får representere det berømte unntaket som skal til for å bekrefte regelen. Den brøt flere regler siden den også presterte å være en likandes oriental-floral – og en god roseparfyme (jeg tilhører «liker ikke roser»-gjengen…. 😀 ). Ja, og hederlig omtale til No 88.

Ellers virker de fleste av duftene litt «gammeldagse»? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begrunne det, men jeg har likevel lyst til å påstå det. Kanskje er det at det er veldig mye sandaltre i drydown på mange. Det er en «gammel» duft i mitt hode.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Czech & Speake – lang post for spesielt interesserte

  1. Bipbap says:

    Du har vært flink og testet grundig 😀 Jo, det er noe gammeldags over disse. Typisk engelsk barbershop! Merker noe av det samme på Floris og Penhaligons også. Fra å være anti-rose, har rose blitt en av mine favoritt-noter. Sikkert litt opptrening + funnet de rette for meg 😀 Jeg likte Dark Rose, og No 88 hadde vel noe eget. Ellers har jeg bare såvidt testet. Citrus Paradisi var JÆVLIG! Jeg liker også Mimosa, men var skuffet over denne (Caron – Farnesiana er min favoritt) Tror ikke jeg vil kjøpe flaske av noen – Måtte blitt Dark Rose eller eventuelt No 88 (hadde egentlig ventet meg mer av den)

    • smgj says:

      Neroli eller Dark Rose er vel de to som kunne være kandidater av disse. Forsåvidt også Rose, men da til layering siden den hadde så fin holdbarhet på meg.

      Men i dag har jeg porøvd andre saker – Jade av Olivier Durbando og Idole de Lubin. Har du prøvd disse? Spennende saker begge to. Mye mer intrikate enn C&S-duftene.

      • Britt Åse says:

        Ser fram til beskrivelser av de to! Du har jo som vanlig vært veldig grundig her. Du er rett ot slett god til å formidle det du sniffer 🙂
        Jeg er nede i en bølgedal med parfymelatskap (jeg strikker og leser 🙂 ), og nærer meg av andres opplevelser.

      • Bipbap says:

        Nei, de har jeg ikke testet altså. Nå har jeg blitt hektet på noen fra Le Labo, og bestilt store decants fra TPC av Rose 31 og Iris 39 😀

Legg igjen en kommentar

