Litt hagenytt

Lite å melde, men epletrærne – begge to – er iallfall herved beskåret. Og jeg kan konstatere at jeg ikke klarte å stoppe frukttrekreften på det ene. Håper bare at det ikke sprer seg til plommetreet ved siden av. Opal er veldig godt. De ukjente eplene er det ikke SÅ nøye med. De kan erstattes f.eks med et lite kirsebærtre og noe annet. (Men nå må jeg ikke planlegge å selge skinnet før treet har daua.)

Og når bare den upålitelige skaren smelter bort får jeg ta bærbuskene. Bortsett fra de amerikanske blåbærene. De har stylterottene forsøkt å grave seg ned til for å «beskjære» tidligere i vinter. 😦

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Litt hagenytt

  1. Magni says:

    Fruktkreft??
    Burde kanskje nytte høvet til å beskjære trærne her også litt, med trugar burde vi nå ein meter eller så høgare enn om vi står på bakken…

  2. Berit says:

    Ingen beskjæring her, jeg venter til jeg slipper ski eller truger for å nå fram til frukttrærne. Her har ikke vært såpass mildvær at det er noen skare.

  3. smgj says:

    Ja, med «skaren» + litt godvilje som en planke eller noe sånt så fikk jeg beskåret greinene 30-40cm høyere enn uten. 😉 Og det holdt akkurat for småtrærne mine.

    Jeg vet ikke om det «heter» fruktrekreft egentlig (men jeg tror det er riktig). Det blir iallfall sår i greinene som så skrumper inn og dør. 😦

    http://leksikon.bioforsk.no/vieworganism.php?organismId=1_1170&cropGroupId=7&cropId=-1&pestGroupId=2&showMacroOrganisms=false

  4. Camilla says:

    Vet du om det er noen som påtar seg beskjæring av epletrær i Halden uten at det koster en formue? Jeg har 6 gamle små trær som jeg har skikkelig dårlig samvittighet for.
    PS, takk for tipset ang Norgesglassene, ble 5 stk på meg i bruktbutikken ;-))

Legg igjen en kommentar

