Og det ble det (en fin helg, altså)

Så bare for å avkrefte ryktene – det er ikke fordi jeg ikke har hatt noe å skrive om det er stille her – heller fordi jeg (for én gangs skyld) har vært opptatt med «RL». (Real Life.)

I helga har jeg vært på sniffetreff – som ikke involverte hvitt pulver, men flytende væsker fra ymse land og ymse kjemikalier. De aller fleste substansene var rimelig velduftende. Og med likesinnede så blir sånne ting veldig hyggelig. Vi rakk lunch, Gimle parfymeri, Heaven Scent, Hermés og parfymeriet på Christiania Glassmagasin hvor Gunda fra Alt Godt holdt et foredrag med parfymeklassifisering og masse duftende eksempler.

Det gikk så godt som hele lørdagen på. Og jeg kjørte ikke tomhendt hjem …

Og søndag rakk Husets Herre og jeg årets første dykk. Det var bare 30 min, men vi rakk da å bli våte i håret og frossne på fingrene, iallfall. 😉 Og vi fikk en myk start på sesongen, samt en utstyrssjekk. Og det viste seg å være greit, for den ene flaskehalsen min piplet luft, så her må flaskene tilbake til dykkesenteret en tur.

For de som ikke vet det så er tiden før fjordene blir fulle først av ferskvann, deretter av varmere vann, den tiden hvor det er klarest i vannet. Ikke at det betyr så mye i Iddefjorden, men for tiden kan man se litt lengre enn i den sommerlige ertesuppen iallfall. En annen ting med denne tiden er at man 1) har veldig liten risiko for nærgående båter og 2) «faren» for å se nakensnegler er høy. Ikke spør meg hvorfor, men seinvinteren/tidligvåren er tiden for nakensneglespotting.

I dag så vi rød frynsesnegl allerede på 6m dyp. Og det var de store – helt opp i 3-4 cm, ikke de mikroskopiske på 5mm. Å dykke i Norge har sin egen sjarm. Det kan ikke sammenliknes med de lyse, akvarieliknende dykkene i sydligere strøk der korallrevene bugner av fisk og du bokstavelig talt ikke ser fisken for … bare fisk.

Å dykke i Norge er en skattejakt der man må finne fram sin indre Indiana Jones og lete etter det store i de små tingene. Severdighetene her er enten små, godt skjult eller langt mellom. Men gleden er desto større når man f.eks på 20m dyp i Nord Trøndelag finner noe som «Bibelen» (boka «Dyrelivet i havet») mener ikke er vanlig lenger enn til Stadt og da fra 40m og ned.

Dagens «fangst» var altså flere røde frynsesnegler, noen flyndrer, tre stingsilder (som Hobbyfiskernaboen får) og et par solbriller (de fikk ligge til neste dykker) og et vrak – en sjekte som hadde sunket ved moringen i fjor sommer. Den gjorde sikkerhetsstoppen mer minneverdig enn de fleste.

Kvelden ble avsluttet med treretter på vertshuset i Sponvika. De kjører helgemiddagstilbud: treretter til fast pris (150 kr). I dag var det forrett av bakt laks med blomkålpurré, hovedrett av kyllingfilet, hjemmelaget potetmos og saus og cappuchinomousse med bringebær til dessert. Vi vandret mette og fornøyde derfra. 

Som sagt – en fin helg.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Og det ble det (en fin helg, altså)

  1. Christine says:

    Takk for hyggelig sniffetreff! Jeg hadde rimelig vondt i hodet og var ør når jeg kom hjem, men det var absolutt verd det. Veldig hyggelig dag. Og den første duften jeg prøvde var den duften jeg føler at traff best – Byredos Bal d’afrique. Litt dumt at det ikke var mulig å få en prøve på Gimle, men jeg skal definitivt bestille en liten (eller litt større 😉 )prøve på nettet. Synes 1100,- på Gimle er litt stivt…..

    • smgj says:

      Takk for sist, ja. Det var langt hjem syntes jeg … Jeg falt også for Pulp fra Gimle. Vi får trøste oss med at kvalitet koster? Eller? 😉
      Theperfumedcourt har Byredo-parfymer i decants, men prisen var stiv der også. Ellers tror jeg en tur til Stockholm må være tingen. Svenskekrona er jo så gunstig…

  2. Christine says:

    Hm – jeg skal til Sverige uka etter påske, men ikke Stockholm…Sundsvall. Tror kanskje ikke de har Byredo der, men skal sjekke….definitivt.

    • smgj says:

      Byredo er jo et svensk merke – Stockholmsbasert. Kanskje det går an å bestille til nærmeste svenske postkontor til Sundsvall? Men jeg synes 100ml var avskrekkende. 20 hadde vært mer passe for meg.

  3. nefertiti says:

    Høres absolutt ut som en fin helg, ja 🙂

  4. Røsslyng says:

    Gode helger gjør det lettere å komme seg igjennom ukene… 🙂

  5. Tigeranda says:

    Takk for sist her også, Pulp var god ja! Heldigvis fann eg ut at Acqva de Zucchero ikkje var for meg, sjølv om den er god. Og den kostar meir enn Byredo, 1600 for 100 ml. Rundt 20-30 ml av dei fleste dufter er perfekt størrelse, det er eg enig i. -Å.

    • smgj says:

      Hei, takk for sist og velkommen innom. 🙂 Joda – aldri så galt at det ikke kunne ha vært verre. Men 50 dollar for 8ml er også stivt. Kanskje jeg kan «like den litt mindre» og heller bruke noe av nyinnkjøpene. Får øve litt på det. 😉
      Mannen i huset hadde forøvrig ikke sansen for Philosykos. «For søt» var dommen. Greit at flaska er lita da. 😀

  6. Mokki says:

    Jeg prøvde noen av disse karamell\sjokolade\vaniljeduftene og gubben sniffet ut i lufta og sa «Du lukter så rart» og mente sterkt at jeg ikke kunne gå rundt å lukte som godteri;)

Legg igjen en kommentar

