Bollebaking – andre boller og bringebærboller

Jeg er som kjent ikke  noen racer på kjøkkenet, men det er ett område hvor jeg er bedre enn Husets Herre. (Jeg sier altså ikke at jeg er god, men at han er enda mindre god. 😆 )

Men altså, området er gjærbakst og denne gangen funka bolledeigen fint som snus! Her er oppskriften jeg brukte:DSC_2174

150g margarin
3dl (skummet) melk

700g mel
1pk gjær
1ts kardemomme
120g sukker
2 egg

Jeg blandet det tørre og smeltet margarinen inn i melka. Eggene vispet jeg lett sammen. Da melkeblandingen hadde kjølnet til ca 37-40 grader (40 grader går greit med tørrgjær, men ikke så bra med fersk) blandet jeg det med det med 2/3 av eggene og det tørre. (Resten av eggeblandingen brukte jeg til å smøre bollene.) 

Jeg eltet deigen lett sammen til den såvidt slapp bollen. Det er mulig at du trenger noe mer mel enn det står i oppskriften, men ikke bruk mer enn nødvendig. Ikke elt for lenge heller, da blir deigen «seig».

Så lot jeg den heve i en leirbolle som jeg hadde varmet håndvarm inne i stekovnen på 50 grader. Dette var lurt, for deigen hevet som bare juling.

Etter dobbelt størrelse eltet jeg boller. Denne oppskrifta ga meg 24 boller – 2 brett. Jeg etterhevet dem på lunk i ovnen (ikke på for høy varme) og laget bringebærboller da de var ferdighevet.

Til bringebærboller trenger man tykt syltetøy. Når bollene er etterhevet lager man hull i dem (smør bollene med egget først og smør fingrene med resten av egget når du lager hullet) og fyller det med bringebær.

Stek som vanlig på 200-210 grader i 10-15 minutter til de er gyldenbrune. Jeg bruker varmluft. Avkjøl på rist.

DSC_2175Her er forresten et fint funn for baking fra Claes Ohlson – Tefex tynt, gjenbrukbart teflonbakepapir. De varer lenge (sålenge man ikke skjærer på dem med kniv :red: ). I Sverige kostet de 100skr for 3stk. 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Bollebaking – andre boller og bringebærboller

  1. åja, sånne flerbruks-underlag er kjempegreit 🙂
    Bollene så superdeilige ut. nam-nam!

  2. Mariann says:

    De bollene såg kjempegode ut, må prøve den oppskriften.

    Ha en fortsatt fin påske.

  3. Britt Åse says:

    Deilige boller 😀 Holder med deg når det gjelder bakepapiret, det er helt supert.

    Forresten, et tips fra Eddie Eidsvåg om bollebaking. Margarin (eller smør, som jeg holder meg fullstendig til når jeg baker), skjæres i terninger, og får NESTEN smelte i væsken, det skal altså være klumper i fettet når det går i det tørre. Det bidrar til bedre kvalitet på sluttproduktet, noe jeg har sett ved selvsyn. Har aldri funnet ut hva som logisk sett forklarer dette, dog.

  4. Berit says:

    Bringebærboller! Høres ut som en åpenbaring for ganen, om du forstår hva jeg mener. Skal testes! Her ble det bladkransstenger m.kanel og rosiner. (Jeg er også bedre til gjærbakst enn mannen, men det er sannsynligvis fordi han ikke prøver.)

Legg igjen en kommentar

