Snøfritt hagestartskudd

I dag startet jeg i hagen og drivhuset. Kom ikke så langt at jeg fikk flyttet ut plantene i drivhuset, men fikk iallfall inn lukeåpnere, strøm, vann og ryddet bedene foran stuevinduene. Det ser straks bedre ut.

Jeg fant også de første vårtegnene – blåveisknopper og nesten ferdige våriris. Og så tydelige tegn på at stylterottene har visittert, så jeg får vel neppe se blomstring på de irisene, dessverre. 😦

Ei stylterotte stakk innom i ettermiddag, så det setter nok standarden utover.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

9 Responses to Snøfritt hagestartskudd

  1. Anita K. says:

    Mannfolket slo skarptromme hos noen venner som har jevnlig besøk av rådyr. De likte IKKE musikk til arbeidet. 😉

  2. oyhovoft says:

    Bambi er da så søt (sier jeg som aldri har sett et levende rådyr annet enn langs E39/E18 tross et helt liv på landet… (A)).

    • smgj says:

      Jeg har alltid ment at de stylterottene egner seg best på en tallerken, men nå har jeg funnet ut at jeg ikke engang er spesielt begeistret for dem der.

  3. TurboLotte says:

    Er det ikke gøøøøøy!! Har også to blåveisknopper. Kjøpte meg blåveis fra en eller annen da vi har dårlig med det her.

  4. Harryford says:

    Tror ikke det er godt for de som ikke har erfart rådyras spisevaner i hagen å forstå hvilke ødelegelser de gjør…!
    «Alle» – i byggefeltet her som synes rådyra skal få være, har en hage bestående kun av Thujahekk – naturlig og uklippet selvfølgelig!
    Hmmm -kankje vi skal gå inn for økning av ulvestammen!

    Ps Rådyra har ikke vært inne i drivhuset – ennå!

    Fortsatt fin påske til deg!

    • smgj says:

      Ikke inne i drivhuset, men i garasjen til naboen og på terrassen vår… Her har de skadet buskene ganske kraftig i vinter og jeg er ikke spesielt «fornøyd» med det.

  5. Mari Anne says:

    Jeg har ikke problem med rådyr, heldigvis. Et råd jeg har hørt og altså ikke prøvd var:
    Plastbokser med hull i lokket. Tørr oasis med blodmel og salmiak. Dette lukter ikke særlig godt, hverken for den ene eller andre. Utplassert på strategiske punkt skal de kunne skremme bort rottene dine.

    God jakt!

    • smgj says:

      Hmm… tidligere har jeg avskrevet blodmel på grunn av utvaskingen i regn, men om jeg samler noen hermetikkbokser og bruker dem som «regnhetter» på blodmelspinner så kanskje det holder en stund. Jeg kan til og med strekke meg til å «markere» i blandingen for å tilstoppe gjennomfartsåren. 😆

Legg igjen en kommentar

