Påskeglimt

DSC_2176 Husets Herre har laget sushi. Og den var nydelig. Etter en del prøving og feiling har han fått teken på både makirulling og blanding av kryddermajones.

I rullene brukes agurk, gulrot eller avokado i tillegg til fisken. Våre favoritter er laks, tunfisk og reke (store, ferdigkokte reker er kjempefine til dette).

Rester av noriarkene brukes som «smokingbelte» på nigribitene. Litt ristet sesamfrø på noen av bitene gjør det hele enda mer spennende. Laksen som blir «til overs» serveres som sashimi med litt terryakisaus. Nammenam!DSC_2179

Så over til påskepynten. Hos oss gjelder «less is more» med hensyn på påskepynt. Derfor en overdådig tulipanbukett, en kurv påskeliljer på trappa og et «fastelavensris» med førstegangsforsøk med decoupage den pynten som finnes.

Buketten har selskap med den russiske svanen. Jeg synes denne formen for håndtverk er nydelig og kunne ønsket meg noen av de eggene som finnes i samme stil. Jaja – før eller seinere blir det nok en tur, og da skal det bli med noen egg tilbake.

DSC_2184

Her er trappepynten og linselusa. Jeg brukte noen potter med påskeliljer fra Plantasjen og som grønt brukte jeg de primulaene jeg har stående i kjellerne på «utplantingsvent».  De har det bedre ute enn inne nå. Helt ok, synes jeg.

DSC_2180Linselusa har forresten vært svært så fornærmet i påska. Ikke nok med at vi har hatt gjestekatt (tantebarn og medbrakt katt) på gjesterommet, men nabokatten har også bedrevet nattlige grenseraid. Så Nitrox er furten. Vel, nå har tantebarn og katt reist og status Q er gjenopprettet innendørs iallfall. Så får vi håpe at humøret også bedrer seg sånn etterhvert.

DSC_2181Til sist portrettbilde av ett av decoupageeggene på «påskeriset», i godt selskap med fjær fra fastelavensriset. Ett tynt lag mønstret serviett «klæsjet» på, rett og slett.

Amatørmessig ble det men jeg våger å håpe at det greier kategorien «sjarmerende». 😉

Ja, og så er det ekte, utblåste egg da. Det er litt gøy, synes jeg.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

8 Responses to Påskeglimt

  1. Britt Åse says:

    Den maten ser god ut! Flinking han sjærsten din 😀

    Jeg synes du påskepynter akkurat passe, og kan ikke skjønne hvorfor jeg innledet påsken med å kaste fastelavnsriset – jeg hadde jo litt pønt å henge opp! Det ble vrihasselgreinene det, da.

  2. TurboLotte says:

    Åh så deilig det så ut! Nå fikk jeg virkelig lyst på sushi ja..

  3. nam sushi!
    Her er heller ikke mye påskepynt, det er noen blomster, og noen egg, og det er det. Synes forresten decopagen din var fin jeg, artig fargebruk 🙂

    • smgj says:

      Takk. Gult er ikke helt min farge innendørs. I hagen kan jeg like den i fargerike porsjoner, men innendørs funker den kun i form av blomster.

  4. Berit says:

    Fin pynt! Jeg pleier ha påskeliljer fra egen hage, men ikke i år. Så jeg bestemte meg for å kjøpe av de små til trappa, men så var de utsolgt, tenk. Flere med samme problem og samme løsning. 😦
    Sushi synes jeg er litt skummelt, har aldri våget meg på det. Men frister gjør det jo. Det måtte være en vegetarutgave for begynnere, kanskje.

Legg igjen en kommentar

