Det våres i Halden også – del 2

Så jeg har vært ute og ryddet litt i et par bed. Ble ferdig med terrassebedet og dokkestubedet, samt et par av småbedene. Fant noen vårtegn (håper de ikke blir spist i løpet av nattens mulm og mørke) og fikk neglesprett. Ja, og så fant jeg at en klematis jeg avskrev med døden for to år siden faktisk spirer igjen!

Her kommer de obligatoriske vårbildene. De portretterte er våriris – Iris reticulata, Katherine Hodgkin’, blåveis – hepatica nobilis i vanlig blå og rosa variant (den rosa er seinere?) og vanlige snøklokker – galanthus nivalis. Eranthis burde være med, men den har snytt meg for sitt gule og blide oppsyn så langt. Det samme gjelder krokusene som jeg tydeligvis har plantet på «feil sted».

 collage

Jeg har forresten alt for lite krokus i hagen og at de jeg har er plantet på altfor «seine» steder. Vil ha mer krokus og mer (andre og spesielle) snøklokker. HUSK DETTE til høsten!

Men koselig var det og godt gjorde det, selv om det bare var en drøy times lynhaging. I vinter har dørstokken vært bred som Amazonas-deltaet, så det var virkelig godt å gjøre som Nike sier – «Just do it!» Og så fikk jeg innviet min nye hagevest. Boblevest fra FK med mange lommer. Jeg digger slike plagg i hagen fordi de er vindtette over brystet (viktig i kald vårvind) samtidig som de gir god bevegelighet til armene og har lommer til mobilen. Her hages det nemlig med lydbok på øret – for tiden Anne McCaffreys Dragonriders-serie. Dette ga mersmak! 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

16 Responses to Det våres i Halden også – del 2

  1. Vigdis says:

    Høres ut som du har hatt en fortreffelig kveld! 😀 Godt å være i gang! Jeg vil også plante flere tidlige krokuser – det er så kjærkomment!

  2. Lene says:

    Så nydelig vårblomstbilder!
    Boblevest fra Fk med mange lommer… tror nesten jeg må ta meg en tur på felleskjøpet.
    Snøklokker er jo lurt å dele, flytte og plante etter blomstring også – «in the green».

    • smgj says:

      Jeg kjøpte min på FK i Sarpsborg. Den var opprinnelig svinedyr, men på 50% var den akseptabel. Men det var i vinter, så det er ikke sikkert de har lenger. I marineblå eller grønn om jeg husker riktig.

  3. Mariann says:

    De er ekstra velkomne disse første vårblomstene. Syns Iris reticulata er så fin og så er jeg litt misunnlig på de som får til blåveisen i hagen, de er så nydelige. Tror den er litt vanskelig å få til her på vestlandet.

    • smgj says:

      Blåveisen trives i godt drenert, tørrish lauvskogsbunn. Sånn med grusaktig jord (jordaktig grus) og tynne gressbakker. Klarer du å få til en sør/sørvestvendt flekk med vårsol under lauvtre (her vanligvis i hassellundene) så er det gjort. Den liker litt høyere pH, men det fikser du med skjellsand.

  4. Anita K. says:

    Så herlige bilder! Du ligger før oss i løypa! Synes vi snart sitter på jumoboplass her inne i skogen. 😉

  5. Britt Åse says:

    Nydelig! kanskje vi skulle importere noen tuer med spesielle snøklokker in the green fra England nå med det samme, så er det lissom gjort?

    Jeg skulle rydde bed i dag, men så var jeg så trøtt, og så hadde jeg kjøpt ny hodepute, og så måtte jeg prøve den så klart, og da skjønner vel alle hvordan det gikk…

  6. Mari Anne says:

    Dette høres deilig ut. Det er utrolig hva man rekker på en effektiv time. Yr varsler hagevær til uka…

    Jeg har også feilplasserte vårblomster. Må finne en måte å huske det til høsten når løkene skal graves ned.

    • smgj says:

      Ja, ikke sant. Håper virkelig du&Yr har rett mhp været.

      Feilplasserte løker er en god unnskyldning for FLERE løker. 😉

  7. rita says:

    Jeg har også feilplasserte vårplanter. Omkring hundre mil for langt nord…..

    Fine bilder forresten 🙂

  8. Berit says:

    Det var dagens, Rita! 😀
    Feilplasserte vårblomster (innen egen hage) er det best å flytte under/rett etter blomstring, mens man ser hva som ellers gror i vårbakken. Hvis en rekker midt i våren, forstås.

Legg igjen en kommentar

