Det våres i Halden også – del 3

600EE6950C Dette vårtegnet er ikke fullt så velkomment. I dag fant jeg nemlig 4 – FIRE! – flått på Nitrox. Har funnet to som ikke hadde satt seg tidligere i vår, men nå er grensen nådd. Fram med Frontline.

Katten har heldigvis skjønt at saumfaring i pelsen under hals og nakke er en bra ting. At stinkende Frontline også er en bra ting har han IKKE skjønt og blir veldig fornærmet over at jeg heller på ham sånn «stinkende dritt».

(Tegning som viser hunnflått før og etter at den har sugd blod (Ill. Hallvard Elven, Folkehelseinstituttet))

I fjor fikk jeg over 10 stk selv, og slet meg gjennom to penicillinkurer siden stikkstedet hovnet opp veldig de to gangene. Fikk ikke det ringformede utslettet, men siden reaksjonen var så mye kraftigere enn den jeg vanligvis har – og siden det ringformede utslettet ikke kommer ved alle flåttinfeksjoner så torde jeg ikke la være.

Vel… jeg håper virkelig at reduksjonen i rådyr på denne siden av e6 (og i hagen min!) skal hjelpe i år … At flåtten skal ha frosset ihjæl i vinter kan jeg iallfall avkrefte! 

Ser forresten at den er tidligere ute i år enn i fjor. I fjor skrev jeg første «flåttpost» 15. april om flått og frontline (til gjengjeld var det da jeg som hadde fått den) og neste den 23. april … Hvilket minner meg om at det igjen nærmer seg vaksinasjonstid for pus.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Det våres i Halden også – del 3

  1. Britt Åse says:

    Lurt av deg å få penicillin. Kollegaen min har ligget en god del på sykehus med supercoctail «rett i raden» det siste året, og er kraftig satt tilbake. Stygge greier, den flåtten!

    • smgj says:

      Tør ikke annet … Ikke når stikkene oppfører seg unormalt. Håper på en vaksine mot faenskapet – for det er vel for mye å håpe at de skal DØØØØØØØ!

  2. Mariann says:

    I fjor var flåtten kommet fram her i påsken, men i år har vi heldigvis ikke sett noe til den enda. Den er vel ikke langt unna her heller. Jeg har jo et håp om at bestanden skal være redusert i år på grunn av den uvanlig kalde og stabile vinteren vi har hatt. Hørte en insektekspert på radio som sa det og det har jeg lyst til å tro på (enn så lenge).

  3. Bipbap says:

    Æsj, nå er det igang igjen! Jeg også håpet de hadde fryst ihjel! Har nok vært for mye lun snø sikkert .. Må finne på noe lurt jeg også. Fjernet sinnsykt mange på bikkjene i fjor. Katter er nok enda mer utsatt

Legg igjen en kommentar

