Det våres i Halden også – del 4

En av fordelene med å ha hjemmekontor er at man kan stikke ut kl 16:01 (OK, 16:10 da – jeg måtte få på meg uteklær og spise en skive).

SCoolClips_cart0163iden har jeg vært ute. Naboen hjalp meg med å få luft i det ¤»#&&%#»¤%#s slangeløse trillebårdekket (utrolig hva som kan løses med duct-/McGyver-tape og kompressor) så flytting av kompost og jordskokk gikk greit. Har flyttet jordskokken fra en pallekarm til et 3×1,20m bed – håper at avlingen øker tilsvarende. Og dermed fikk jeg tømt én av de to karmene som holder på å råtne og som skal skiftes ut med én stor karm i stedet.

Overgartneren klarte å presse ut av seg noen dråper, men ikke nok til å jage inn meg i dag. Størsteparten av tiden var det nydelig vær. Katten moret seg med jakt på vånd. Selskapssyke kreket – katten altså – vil nesten ikke være ute alene. Men, jeg synes det er koselig å ha han rundt også så det er greit. Jeg vet forresten ikke om han avlivet den jordrotta til slutt eller om det ble «catch and release» (håper ikke det!). Så Nitrox og jeg har vært ute til det ble for mørkt til å se hva jeg hadde gjødslet og ikke – da var klokka 21. Jeg gidder ikke å hage med hodelykt ennå. Iallfall ikke uten middag!

Lista krympet litt også:
    Flytte jordskokk fra et bed til et annet 
    Plante ut dahlia
    Beskjære resten av bærbuskene (heldigvis ikke mange)
    Rydde & gjødsle kjøkkenhagen (godt påbegynt!)
    Direkteså div. grønnsaker og så gresskar&blomstererter
    Hente kompost og potte opp tomatene og physalisene permanent
    Rydde & gjødsle resten av bedene:
    CoolClips_cart0740    Veibed 1 & 2
        Dokkestubedet
        Terrassebedet
        De radioaktive bedene
        Skogkantbedet
        Nordsidebedet
        Garasjebedet
        Inngangsbedene
        Tørkestativbedet og rotet mot skogen
        Småbedene ved bjørkene og kompostkassen
    Om tid/ork bytte ut de to nordligste pallekarmene med en 1×3m-karm
    Om tid/ork spa om urtebedet
    Om tid/ork tøm den gamle kompostkassen

CoolClips_cart0165Som alltid har jeg også gjort litt som ikke sto på lista … som å gjødsle alle busker og trær, hekkene, begynne å tømme en av kompostkassene … og en liten tur i drivhuset for vanning og å så fire slag gresskar og agurk. Og så fant jeg ut hvorfor det var lurt å korte ned neglene før hagesesongen. Jeg har allerede «jobbet meg gjennom» tuppen på ett par hansker. Jeg bruker såkalte tynne montasjehansker med gummiering. De er kjempefine å luke med, men tåler altså ikke lange negler uten at det går hull i dem …

Og overgartneren melder om hagevær i morgen også. Og siden jeg er gressenke (Husets Herre er på Villmarksmessa) kan jeg hage så mye jeg vil. (Jeg fikk tilbudet om hagemessetur, men må innrømme at arbeid i egen hage fristet mer med sånt vær.) Nå er det en baylies, en liten stund av en dårlig film i mangel på en god krim – og så køya. *gjesp* Støv og møkk inne får være til en regnværsdag. Eller til vi er to igjen og kan bruke halvparten så lang tid. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Det våres i Halden også – del 4

  1. Røsslyng says:

    Værmeldingen for helgen er lovende så det blir forhåpentligvis gjort noe i hagen her også.
    Kos deg i vårhagen, men ikke glem å nyte litt også innimellom 😉
    God helg!

Legg igjen en kommentar

