«Dykk» til 61,3meters dybde

u12942082Jeg var så heldig å få være med til Ullevål Sykehus på et «trykktankdykk» til 60m dybde. Det var saker. Dobbel dybde av min sportsdykkersertifisering. 3 ganger PADI grunnkursdybde. Det er «lange» meter under vann når man skal opp til overflaten.

Lufta vi puster inneholder sånn grovt sett 21%oksygen, 78% nitrogen og 1% andre gasser. Det som er litt «gøy» med det er at både oksygen og nitrogen blir giftstoffer for kroppen under trykk. Og det som skjer når man går dypere under vann er at trykket øker …

Når man tar dykkekurs lærer man mer inngående om dette – avhengig av hvilken type (dybde) dykk kurset er tilpasset – her kommer en forenklet kortversjon.

Nitrogenen sin giftvirkning under trykk har to «ansikter» – nitrogennarkose og trykkfallssyke.

Trykkfallsyke er når vevet i kroppen under et dykk tar opp mer nitrogen enn det ellers ville ha gjort. Ved oppstigning til lavere trykk frigjøres dette nitrogenet og om oppstigningen går for raskt kan dette frigjøres som bobler i vev og blodbane. Det kan være meget smertefullt, føre til kortvarig/langvarig paralyse/leddsmerter – for å nevne noen av de mulige symptomene (som varierer sterkt utifra hvor disse boblene kiler seg).

Trykkfallssyke unngås ved å alltid dykke i forhold til dagsform og etter tabell/computer, samt overholde anbefalt oppstigningshastighet. (Og ikke bevege seg langt opp i høyden innen 24t etter et dykk – mao ikke dykk før flyreisen.) Dette er i hovedsak årsaken til at man bruker andre gasser enn vanlig luft og andre dykketabeller når man skal under 30-40m.

x16587598Nitrogennarkose er den mer morsomme siden av nitrogen – iallfall når man får oppleve det under ufarlige omstendigheter. Nitrogennarkose arter seg kort sagt som fyll. Det slår ut forskjellig på ulike personer og ulike personer har ulik toleranse før det oppstår. Og enkelte vil påstå at de ikke kjenner noe … Under vann er dette farlig da det kan føre til overmot, uoppmerksomhet og (fatale) feilvurderinger. På land, i et trykkammer og i en kontrollert situasjon, er det hysterisk morsomt.

Vi var altså 8 stk i kammeret og skulle ned til 60m under oppsyn av dykkelege og med «meddykker» på innsiden og kammerfører på utsiden. Det gikk raskt ned og vi hadde mer enn nok med å håndtere pusting og utligning av trykket i ørene. Da vi passerte 40-50 et sted kjente jeg at balansen ble kraftig forstyrret. Jeg ble ikke svimmel, men bare «rar». Jeg følte meg ikke brisen eller «merkelig» på andre måter. Men så begynte en av mine medreisende å snakke. Og på grunn av trykket hadde han Donald Duckstemme. Aldri før har en Donald Duckstemme vær SÅ HYSTERISK morsomt – og ALDRI før har en latterkule vært så smittsom. Og aldri før (iallfall ikke siden barnetrinnet) har jeg brukt så lang tid på å TENKE meg fram til hva 4*8 er …

Euforisk oppstemthet – check
Dårlig konsentrasjon – check
«Treg» i reaksjonen – check
Og så kjente jeg igjen et kast jeg pleier å gjøre med hodet når jeg er brisen …
Les gjerne tabellen over dybde og vanlige symptomer.

«Meddykkeren» vår – en brannmann som var med og kjørte kammeret – fortalte at han hadde vært på 90m. Der hadde de utført noen oppgaver på et skjema. Da han kom opp husket han ikke engang at han hadde gjort oppgavene … Greit nok i et kammer, men i mørkt og kaldt vann – hvilken sjanse har du til å tenke fornuftig dersom noe går galt?

Vel – jeg er iallfall meget fornøyd med å ha fått være med på denne turen. Lærerikt var det og vel verd prisen på 500kr. Ikke minst det å kunne stille spørsmål direkte til en dykkelege av typen «hva om»… og få bekreftet at man skal heller ringe én gang unødvendig i stedet for én gang for lite.

Dykkeprofilen vår var – iallfal i følge dykkecomputeren og den begrensede minnet mitt:
800px-Decompression_chamber0-5min nedstigning
5-10min 60m
10-15min oppstigning
15-20min 19m
20-25 min 16m
25-31min 12m
32-42min 9m
42-54min 6m
1min oppstigning

(Bildet er fra commons.wikimedia.org)

Snittdybden for dykket ble 20m og de siste 2 eller 3 stoppene pustet vi oksygen for å drive ut nitrogenen av kroppen.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to «Dykk» til 61,3meters dybde

  1. TurboLotte says:

    Nææææ så skummelt!!! Men sikkert gøy også da. He-he. Tenk åprøve desamme med ei pils eller to innabors. Sikkert ikke smart nei.

    • smgj says:

      De sier at hver 10. meter tilsvarer en drøy martini… så vi hadde ca 6 martinies innabords. Det kan nok stemme det. 😉

  2. Tilbaketråkk: The Great Blue Hole–Belize (Del 4) « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

