Det våres i Halden også – del 7

Nå er våren virkelig i full gang. De irriterende mopedene i 70-sonen på vei inn til byen i «jobbrushet» om morgenen (definisjonen på rush i Halden er 2min venting i mellom lyskrysset og rundkjøringa rundt kl 08 og kl 15:30), de uberegnelige sykelistene i sentrum, Haldensflakene ved Tistasenteret, hyperaktive fugler kl 05 om morgenen …

Og jeg – med rompa i været.

Som seg hør og bør når jeg er godt i gang har jeg begynt å avvike fra arbeidsplanen. I stedet for bare å plante dahliaene trakk jeg opp ledningen til sauen og utvidet bedet. Det er bra for jeg fikk en eske fra Hageglede i dag – de  tolv – 12! – røttene ser veldig fine og friske ut. (Det er forøvrig Moseplassen sin skyld – som bygger under en eksisterende dille!) Så er det bare å håpe at merking og innhold stemmer overens. 🙂 (Ikke at det er meg imot å få flere sorter enn 4 … )

CoolClips_cart0740Lista krympet nesten ikke mer idag:
    Flytte jordskokk fra et bed til et annet
    Plante ut dahlia (bedet utvidet og kant stukket!)
    Beskjære resten av bærbuskene
    Rydde & gjødsle kjøkkenhagen
    Rydde & gjødsle alle blomsterbedene
    Direkteså div. grønnsaker og så gresskar&blomstererter
    Hente kompost og potte opp tomatene og physalisene permanent
    Om tid/ork bytte de to nordligste pallekarmene med en 1×3m-karm (1 tom nå!)
    Om tid/ork spa om urtebedet (godt nok!)
    Om tid/ork tøm den gamle kompostkassen (påbegynt, stoppet av tele!)

Da jeg var ferdig med å utvide bedet fortsatte jeg å hogge biter at telekomposten (tele som i telehiv, ikke som i telefon 😉 ) min. Det blir et trillebårlass eller to med svart, fin mold daglig nå. Men… siden den kassen er 5-7 år gammel er det åpenbart at jeg har altfor lite kompostkasser i forhold til behovet. 😦 Jaja. Det er en sorg jeg ikke akter å ta hånd om her og nå.

Var forresten innom FK i dag også. For første gang ser det ut til at jeg må begynne å kalke plena. Hmm… og et tåpelig EØSdirektiv tilsier nå at kalk kun kan selges i sekker på 20-25kg eller mindre – eller storsekk på 1 tonn. Jeg kan tenke meg hvem det er som skal bære tilleggskostnadene med sånne pinglesekker. De skal jo trykkes, fylles håndteres pr stk. Hmm… Neste gang kjøper jeg en storsekk med skjellsand i stedet og tar den på hengeren. Det var dagens frust.

Nå er det sengetid. Blir jo ingenting igjen av dagen når man må jobbe og spise middag før man kommer seg ut, jo!

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Det våres i Halden også – del 7

  1. Britt Åse says:

    Omsider er konvolutt med smått og forhåpentlig godt avsendt i din retning. Beklager sendrektigheten.

    Du er gørreffektiv i hagen!

  2. Berit says:

    Hu hei, for flid! Jeg har forsåvidt vært uvant aktiv også, men hagen har jeg bare nytt. Jeg fniser litt av telekomposten din, ser den for meg med den andre sorten tele….

  3. Elisa says:

    Virvelvind i hagen, ser det ut til!

  4. hehe, gnir meg i hendene over at jeg har gitt næring til dillen din 😀

    Gleder meg til å se georgineflor både hos meg selv og hos deg utover sommeren.

Legg igjen en kommentar

