Mer vårhaging – og kompost til besvær

DSC00110 1100kg kompost på en henger som ikke skal ta mer enn 800 … og med dårlig lufttrykk. Det sier seg selv at det ikke er å anbefale. Men av og til så er heldigvis lykken større enn forstanden. Og når prisen er kr 100 for tonnet, med avrunding nedover, og styrken sånn at det ligger i klassen kukompost… 😀

Og det gikk meget rolig hjemover. Bakveier og maks 55km/t førte oss helskinnet hjem. Neste gang skal jeg huske å sjekke lufttrykket først!

Nå sliter jeg litt med logistikken – jeg må fikse nytt kjøkkenhagebed sånn at jeg får et sted å bruke komposten fra den kassen som skal tømmes… 

Og så må jeg ha ferdig det bedet for å få et sted å sette årets gresskar. Og de ser det ut til å bli en del av, faktisk. DSC00111Alle fire slag har spirt og jeg har planer om to planter av hvert slag – minst. Og det passer også veldig godt som et sted å legge kompostoverskuddet.

Gresskar og feit kompost går ekstremt bra sammen – bare ikke denne sommeren bli veldig kald grunnet aske i atmosfæren. Jaja… Jeg får bekymre meg nå mens jeg kan. 😉

Det er bare det at den gjenværende pallekarmen som må tømmes er et ventebed hvor jeg ikke har 100% oversikt over hva som finnes …

Listestatus:
    Flytte jordskokk fra et bed til et annet
    Plante ut dahlia (bedet utvidet og kant stukket!)
    Beskjære resten av bærbuskene
    Rydde & gjødsle kjøkkenhagen
    Rydde & gjødsle alle blomsterbedene
    Direkteså div. grønnsaker og så gresskar&blomstererter (Blir de sådd i år tro???)
    Hente kompost og potte opp tomatene og physalisene (oppotting påbegynt!)
    Om tid/ork bytte de to nordligste pallekarmene med en 1×3m-karm (1 tom nå!)
    Om tid/ork spa om urtebedet (godt nok!)
    Om tid/ork tøm den gamle kompostkassen (nesten ferdig, stoppet av tele og plassmangel!)

CoolClips_cart0740Og det er på tide å sette opp liste del 2:
    Kalke problemområdene i plena
    Gjødsle plena
    Potte opp sommerblomstene
    Ferdigstille ved garasjen (duk + et lass singel)
    Tømme hengeren for kompost
    Få tak i en kompostkasse til…
    Plante de stakkars aspargesene (som har bodd 3 år i potte) i nytt kjøkkenhagebed
    Om tid/ork renovere tørkestativbedet og gjøre klart til importpionene – jeg for jeg klarte ikke å sitte stille på hendene i TO bestillingsrunder… 🙄
    Om tid/ork bytte bark under bærbuskene. Kjøpe ny bark.
    Om tid/ork bestille klatrestativ?
    Om tid/ork tømme ventebedene? (HAHA – lyger så jeg nesten tror det… 😆 )

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

10 Responses to Mer vårhaging – og kompost til besvær

  1. Røsslyng says:

    Kompostjorden ser herlig ut og sikkert verd en langsom kjøretur og risken for ødelagte felger 😉
    Ha en super helg! 🙂

  2. Mario says:

    Uansett vær vil det nok bli en god sesong for deg med all komposten. Jeg er imponert og et frødig grønnsaksland er toppen.
    Ha en god hagehelg!

  3. Britt Åse says:

    Uhm! et sånt lass skal vi snart ha, vi også 😀
    Bra med påminnelse om lufttrykk!

  4. Mari Anne says:

    Jeg lurte litt på hva du skulle gjøre resten av sommeren, nå som lista di snart var ferdig. Pleier du å lage mange lister? En er mer enn nok for meg, og jeg kommer aldri i mål med den heller.

    Ble vi ikke enige om at aske var gjødsel. La det regne.

    • smgj says:

      Jeg tør ikke lage liste over alt jeg synes jeg «burde» ha gjort, så jeg lager en liste med det prekære, og når jeg er gjennom den gyver jeg løs med en liste til over hittil mindre prioriterte ting. Året i år har startet overraskende bra, så om jeg holder steamen ut mai så tror jeg kanskje det skal bli tid til både god samvittighet, dykking og båtliv.

  5. Vis alle funker fint hos meg, men nå har jeg endret oppsettet så alle vises med en gang 🙂 Takk for tips!

Legg igjen en kommentar

