Litt utejobb igjen – og tur til Plantasjen

Det har blitt tid til litt utejobb igjen. Men først.

Det er sannelig bra jeg ikke er på Plantasjen så ofte. Det var jeg i dag og kjørte hjem med fullt bagasjerom – 5 sekker bark mm. Så da fikk jeg strøket det punktet. De gamle barkrestene har gått under thujaer, i surjordsbed og i kompostkasse, og ny bark lagt utover under buskene. Når den er borte om 3-4 år, så må jeg ta av duken og etterfylle jord, ser jeg.

Ellers ble det med en thuja hjem – så nå er hullet i hekken tettet. Jeg var ikke fullt så fornøyd da jeg gikk innom RIMI og så at de hadde pottegrodde thjua i samme størrelse til samme pris som jeg betalte for en som noen har kuttet røttene på… Men forhåpentligvis går det bra. Får hjelpe til med god vanning til den får etablert seg.

Og så hadde staudene kommet inn. Det var – som flere har nevnt – et bra utvalg av geranium. Men ikke så mye annet bra på min lokale iallfall. Det meste enten dyrt eller sånt som fort kommer i kategorien «ugress» når det får etablert seg. Jeg tok med noen steinbedsplanter (3 ulike nålephlox, 3 ulike saxifraga og blåpute) til området utenfor garasjen og en burgunder primula med hvit farina. Den får stå sammen med påskeliljene på trappa før den pensjoneres til et bed.

Ellers synes jeg det var «det samma gamle» utvalget på Plantasjen. Et lite hengende prydkirsebær ble nesten med hjem og hadde jeg hatt plass så hadde det blitt en magnolia (det var tilbud på blant annet stellata), men jeg gikk fra dem.

Vel hjemme plantet jeg nyanskaffelsene, barket under ripsen og kalket. CoolClips_cart0740

Nå hviler jeg.

Listestatus del 2:
    Kalke problemområdene i plena
    Gjødsle plena
    Potte opp sommerblomstene
    Ferdigstille ved garasjen (duk + et lass singel)
    Tømme hengeren for kompost (ga bort resten)
    Få tak i en kompostkasse til… (Gjenbrukte  pallekarmene)
    Plante de stakkars aspargesene (som har bodd 3 år i potte) i nytt kjøkkenhagebed
    Om tid/ork renovere tørkestativbedet og gjøre klart til importpionene – jeg for jeg klarte ikke å sitte stille på hendene i TO bestillingsrunder… :roll:
    Om tid/ork bytte bark under bærbuskene. Kjøpe ny bark.
    Om tid/ork bestille klatrestativ?
    Om tid/ork tømme ventebedene? (HAHA – lyger så jeg nesten tror det… :lol: )

Noterer det her sånn at jeg ikke glemmer det: kanskje jeg kan så blomkarse under jordskokken? Det tror jeg kan bli frodig.

I hagen gror det sakte, men sikkert. Det er tydelig seint i år. Dessverre har trosten kommet. Den ynder å sparke rundt i det bedet hvor jeg har småttisene mine. Heldigvis ser det ut til å stå til liv med det meste. For tiden er det -veisene jeg er mest opptatt av. Jeg har pådratt meg en liten samling med ulike anemoner og det er skudd på de fleste. Forhåpentligvis snart også blomster.

Heldigvis er det varmt i drivhuset, og der vokser det jevnt og trutt. De første tomatene bærer kart allerede. 😀 Så dermed kan jeg konkludere med at stiklingsovervintring av tomater fungerer. Jeg har nemlig ikke sådd tomat i år.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

2 Responses to Litt utejobb igjen – og tur til Plantasjen

  1. Snuffeldyret says:

    Jeg må si det går unna, skulle ønske jeg kunne skryte av samme fart.. men så har jo jeg snø enda da! hah..

    Skal si fra når hagemessa i Strømstad er, skulle få et lite pip når Zurra fikk beskjed om dato. Jeg mener hun sa at messa er i forbindelse med en åpning av en park? i Strømstad i mai.

    Tomatene mine blomstrer, men det å ta stiklinger var kanskje ikke så dumt. Hvordan overvintrer du de?

    • smgj says:

      Kjempemessig om du sier ifra!

      Jeg overvintret dem som småplanter under lys. Og så tok jeg stiklinger av dem igjen (fordi de vokste for fort) i januar.
      Kanskje mer pes enn nødvendig, men siden jeg uansett har lys på så tenkte jeg å gjøre forsøket.

Legg igjen en kommentar

