Vårbildekavalkade

Dagen startet bra – med en åpen blomst på den ene «oppfostret fra frø»-amaryllisen min. Ikke noe revolusjonerende med den, standard julerød, men jeg er fornøyd.

Bedre ble det fordi jeg fikk med meg Husets Herre ut i hagen et par timer. Så nå er vi to graner og en furu fattigere – og den gamle kompostkassen demontert til tennved, og svarthyllen har også blitt beskåret slik at det går an å gå forbi den igjen. All ved er båret inn i garasjen.

Så fikk jeg meg en bitteliten drivhusøkt og fikk pottet opp alle (de åtte) gresskarplantene. Noe mer var ikke nødvendig å gjøre der inne. Så over til det mer morsome – å krype på fotosafari i hagen. Her er en liten vårblomstkavalkade.

Fra venstre mot høyre radvis: trillium ovatum, scilla sibirica alba, eranthis, viola odorata, mer eranthis, daphne mezereum, primula og puschkina libanotica

vår

Og så noen nærbilder av blåveis. Jeg fikk ikke med meg hele fargespektret – har nok snart et dusin tuer i hagen, fra kongeblå til knallrosa og blekblå og mørk og lys lilla, men siden de blomstrer til ulik tid og blekner med alderen får jeg ikke hele spennet over én fotosession. Bedre lykke neste år. Da kanskje jeg har fått hvite og doble typer også. Den fyllte rosa klarte seg dessverre ikke over vinteren. 😦

blåveis

Disse bildene har jeg forresten tatt med 50mm linse + E2 nikon extentionring. Jeg synes det fungerer utrolig bra i de tilfellene hvor man kan gå nært på motivet og ikke krever særlig dybdeskarphet. Og det er sjelden man får kjøpt fotoutstyr til 15£ – som funker så bra som dette. 😀

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Vårbildekavalkade

  1. Berit says:

    Grattis med det blomstrende barnet – Hvor mange år tok det?

    • smgj says:

      De to første blomstret vel allerede halvannet år etter. Men det så jeg ikke da de blomstret inni lystoffrøret på planterommet… 😕

  2. bandanders says:

    Blåveisen veks ikkje vilt her hos oss, men det gjer ikkje så mykje når eg kan finne slike bilete.

    Og så trur eg at eg må kjøpe meg mellomringar.

    • smgj says:

      Celebert besøk, jo. Tusen takk! Dette er en gammel, analog mellomring. Men det gjør jo ingenting når man skal ta bilde av noe som ikke beveger seg (så mye). Man må bare vente på at vinden løyer. 😉

      • bandanders says:

        Celeber og celeber, det hadde neppe vore ordet som fall deg først inn om du hadde sett meg subbe i varmekjeledess mellom kjellardør og sauefjøs for tida 😉

        • smgj says:

          Kommer fra samme «skittlukta» selv – dog hønsehold. Så fornekter ikke verdien av den norske bygda, selv om det (dessverre) er lenge siden jeg var en del av den. Og celebre kan vi vel også være. 😉

Legg igjen en kommentar

