Litt småplukk

Jeg har tatt sjansen på å plante ut en del løvemunn og tobakksplanter. Etter værvarslet å dømme er det et sjansespill. Det er meldt -3 grader natt til tirsdag. Velvel.

Iallfall er jeg rimelig sikker på at de dypt savnede himalayafotbladene, som nå har dukket opp kommer til å tåle det. Det har også kommet opp noen småbarn. Det er jeg glad for – de er så fine også når de ikke blomstrer. Da tror jeg ikke det er så mye som har dødd i vinter faktisk. En rød euphorbia, de hvite kuleprimulaene, en julerose og (hulk) den spraglete humlen er det jeg kan komme på. Altialt ikke mer enn forventet. Men jeg har virkelig uhell med plantene fra Malvika. Stiklingen av svartrips gjødslet jeg ihjæl og nå har jeg altså også drept den spraglete humla. 😦

Ellers fikk jeg satt opp blomsterkassene og kjørt igang bøttedammen til kattenes store glede. Det er hyggelig å høre vannbruset igjen. Frøken Fres har allerede blitt «døpt» (av Nitrox?). Hun var rett så våt på bakføttene og pumpa sto på halv tolv. Alt må utforskes og læres.

Og jeg er nesten sikker på at en av de to kattene i radarparet sørget for å knekken den ene julerosa mi som ikke er rød. 😦 Håper rota klarer seg. Jeg nyter den i vase så lenge den varer.

Rakk en liten tur innom Plantasjen mens Husets Herre vasket bil. Fant ikke noe revolusjonerende – de har ikke engang stiklinger her i år, men det ble med et par stauder hjem. En hvit bispelue som jeg også har fra før, et par euphorbia (rød og varigert) og en blåpute.

Resten av lørdagen ble viet innbæring og stabling av ved – forhåpentligvis blir ikke neste vinter like kald som denne og litt båtpuss med mannen. Det er godt med alt som er klargjort.  

Så får vi bare håpe på flere sånne bilder i stedet for det kalde gråværet. Snart.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Litt småplukk

  1. Mariann says:

    Her har vi hatt sol i helgen, men i dag har det igjen vært nordavind og iskaldt. Akkurat nå har vi 2 grader. Håper de nyplantede klarer seg fint, løvemunn kan nå tåle litt.

  2. Berit says:

    Jeg sukker over den knekte julerosa di, måtte rota klare seg! Enda en grunn til ikke å anskaffe katt – skal noen knekke julerosene mine, skal jeg jamen gjøre det sjø. Ikke for det, jeg har hatt besøk av king size stylterotter (hjort) som har trampa rundt mellom mine. Mellom denne gangen, mind you, men det var råflaks.

    • smgj says:

      😀
      Noen «arbeidsuhell» må man regne med. Jeg vil helst ha juleroser OG katt, men kan jeg kun få én av delen ofrer jeg julerosa.

Legg igjen en kommentar

