Gårsdagens kupp

Skee planteloppe var altså i år flyttet til Strömstad Vattenverk i anledning åpningen av en nybeplantet rhododendrondal. Dalen var forresten kjempeflott og om 2-3 år når dette har fått vokse seg til blir det et syn. Var flott nå også, men litt «nyplantet». Heldige er de som får denne beplantningen i nærheten.

Jeg hadde forberedt meg ekstra godt. Siden jeg ikke kjente til stedet hadde jeg tatt ut penger på forhånd og kjørte i god tid. Jeg fant stedet lett, og parkering lett og kl 10:00 hadde jeg også sett parken og funnet blomstertorvet. :mrgreen:

Egentlig skulle salget starte 10:30, men det var ikke selgerne så nøye på, så jeg fikk plukket meg noen godbiter med én gang.

Dette ble med hjem fra loppisen:
    Anemone huphensis (rosa)
    Anemone narcissiflora
    Anemone nemorosa ‘Robinsoniana’ og i samme potte også Anemone nemorosa ‘Vestal’
    Anemone ranunculoides og i samme potte også Anemone nemorosa «semiplena» (ikke så høy og med maaaaange ganske store og smale kronblader)
    Anemonopsis macrophylla
    Aquilegia rockii
    Clematis ianthina syn C. fusca var. violacea
    Corydalis flexuosa
    Epimedium (sannsynligvis e. x rubra)
    Gentiana dahurica
    Gentiana triflora var. japonica
    Iris setosa
    Lewisia longipetala
    Limonium vulgare
    Magnolia sieboldiiDSC_2386DSC_2387
    Phlox maculata
    Physochlaina orientalis
    Primula cowichan ‘Garnet’
    Primula denticulata (mørkere lilla)
    Tricyrtis latifolia
    Trillium (sannsynligvis t. flexipes – meget brede blader og relativt liten, nikkende blomst og rosa arr. Håper det er denne fordi den ikke er så nøye på at det skal være kjemisk sur jord.)
    Uvualaria grandiflora
    Zigadenus elegans

Dette er eksempler på andre godbiters som jeg ikke tok med hjem…
Cardamine pentaphylla
Sanguinaria canadensis ‘Multiplex’
Podophyllum hexandrum
Jeffersonia dubia
Arisema sp
Clematis sp (ikke beskrevet ennå, gule blomster)
og mer vanlige ting i lange baner. Inklusive sommerblomster og drivhusgrønnsaker. Det var som et «Bottan» i miniatyr, men i forhold til størrelsen var det mange flere sjeldenheter for hver potensielle kjøper. 😆 Det var vel ikke mer enn 15-20 kjøpere der… Må ha vært et av de dårligst promoterte arrangementene jeg har gjestet – heldigvis for meg. 😀

Som den ærede leser skjønner anbefales Skee-loppisen på det sterkeste.

Og som tidligere antydet forvillet jeg meg innom et plantesenter til før jeg kom meg hjem. Der kjøpte jeg 3 (umoderne blå) potter (til mytene – de forsøker å rømme ut av de bunnløse pottene i kjøkkenhagen :roll:)… Og en iris og en rose – nærmere bestemt Iris sanguinea ‘Snow Queen’  og rosa rugosa ‘Pink Grootendorst’. Dessverre er rosa podet, men jeg plantet den godt ned og håper å få den over på egen rot. Det har gått bra før.
Ja, og så til slutt ble det  med et krus hjem. 😉 Den svenske varianten av «Gardeners never die

Hm… visakortet har blitt merkbart magrere, ja.

Ja, og i dag har jeg plantet mange av dem – og har vært dristig og plantet ut ALLE gresskarene. Jeg regner med det er trygt siden ett enkelt gresskarfrø har funnet det for godt å spire ute på egen hånd. De er herdet – litt. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

13 Responses to Gårsdagens kupp

  1. Iris says:

    Du verden, det var litt av et kupp! Mange godbiter der, ja 🙂

  2. ritahoge says:

    Oj-oj-oj-oj…..heldig-grisen! Den innkjøpslista di er jo til å dåne av 🙂

    Hadde jeg visst det der, tror jeg jammen jeg hadde sendt med deg penger til den Jeffersoniaen, og den Sanguinariaen…..de står temmelig høyt oppe på ønskelista mi 🙂

  3. New dawn says:

    Heldig du som bor så nær grensa og kan stikke innom sånne «godtebutikker» mye lekkert der 🙂

  4. Snuffeldyret says:

    Hmm, neste år må jeg komme tidligere tror jeg, ser du fikk kuppet deg til noen godbiter ja! Jeg er strålende fornøyd med handelen jeg også. Gikk fint tilbake gjennom tollen også.

  5. Britt Åse says:

    Det må jeg si! Håh 😀

  6. Mariann says:

    Det var litt av en fangst. Nå ble jeg nesten «grønn» av misunnelse. Skulle ønske vi hadde sånne planteloppemarkeder her, det var et utvalg etter min smak.

    Ha en riktig fin 17 mai.

  7. orchis says:

    Gratulerer med svært fornuftig bruk av penger! 🙂

  8. smgj says:

    Takk! Jeg anbefaler denne loppa til alle innen reiseavstand. Medlemmene i Skee hagelag er tydeligvis ivrige på internasjonale frøbytteklubber. Mange av plantene var frøplanter fra slike frø.

  9. Miamaria says:

    Steike, det var noen flotte anskaffelser!

  10. hilde says:

    Åboi! Der skulle jeg ha vøri…

  11. Røsslyng says:

    Ojojoj , et misunnelsesverdig innkjøp.
    Mange godbiter og vel anvendte penger der 🙂

  12. Magni says:

    Bunnlause potter i kjøkkenhagen, seier du. Har du fått kjøpt slike nokon stad eller har du lagd sjølv? Har tenkt på det for å forsøke å avgrense mynten litt, sjølv om det ikkje er SÅ nøye. (Eigentleg trur eg vi flytter den til bedene ved sidan av inngangsdøra, inntil vi finn ut kva vi eigentleg vil ha der.)

    • smgj says:

      Jeg tar bare ei stor plastpotte og skjærer av bunnen med kniv. Så planter jeg potta sånn at den bare såvidt er over jorda. Fyller opp med like mye jord inni og platner planten som skal avgrenses inni potta. Du kan også bruke gamle sementrør eller noe liknende.

Legg igjen en kommentar

