Dagens glede – en prikkete julerose

Jeg skrev om den prikkete julerosa som knakk. Vel, det viste seg at det faktisk var én til der. 😀

Og den blomstrer nå. Nydelig prikkete. Ikke så veldig uvanlig, men siden jeg snart har dusinet fullt av mørkerøde så er disse to prikkete meg ekstra kjære.

Og så må jeg bare slenge med et bilde av to andre skjønnheter  fra skogsbedet – rutelilje og gullknopp.

Hhv. fritillaria meleagris og hylomecon japonica. Fritillariaen er flott, men dessverre plaget av liljebiller. Men i år husket jeg å strø maurkverk også her. Forhåpentligvis har jeg gjort livet surt for dem. 👿

Den siste er ikke så vanlig men jeg liker den. En tett tue og et sirlig bladverk.

Denne kom hjem under en redningsaksjon fra hagen til en kamerat. De skulle rense opp litt. Der hadde det bodd en hagegal dame og dette var en av de overlevende etter en periode hvor hun ikke hadde vært i stand til å fortsette å ta seg av hagen.

Hmm… ser jo at jeg mangler hvite ruteliljer. Note to self.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Dagens glede – en prikkete julerose

  1. Aud på Dal says:

    Den julerosa var bare nydelig 🙂

  2. Britt Åse says:

    Det var lekre bilder 😀 Sirlig!

  3. Berit says:

    Så bra at det var ei prikkete til! Riktig søt også.
    Hos meg mangler de røde, men det har jeg tenkt å gjøre noe med. Gartneriraid i sikte, men ikke riktig enda.

  4. orchis says:

    En smule misunnelig på alle lekre og smekre juleroser jeg ser i flere blogger. Prøvde H. nigra en gang. Den blomstret fra seg og siden har jeg ikke sett den. Vel, kan vel ikke eie alt her i verden.

    • smgj says:

      Joda – men du har da rett så mye annet som vi bare kan drømme om å dyrke. Og snart skal jeg vise alle de fine veisene mine. 😉 Iallfall de som ikke er avblomstret.

Legg igjen en kommentar

