Hagenytt i stikkord

Noen hageobservasjoner i stikkordsform:
I dag blomstrer kirsebærtreet for fullt, og plommetreet har også begynt.
Den første plenklippen ble tatt – litt seint.
Stylterottene har vært inne og toppet bergeniaene igjen.
Underlagsduken på Plantasjen er svinedyr.
Det tar lang tid å spa et tonn singel.
Enda lengre tid når man har en hjelpsom kattunge «i beina» – men det er også kos.
Blåveisene blomstrer før hvitveis og gulveis.
Den ene pionen har antakelig visnesyke (mugger ved basis).
Årets hagebudsjett er allerede skandaløst overskredet, og overskridelser tilnærmet en lokal mong ligger i planene, men resultatet så langt er iallfall over all forventning. (Henspeiler til installert ny helautomatisk terrassemarkise og planlagt nytt terrassedekke og kanskje dam.)
Det er mer flått her i år enn noen gang.
Selv om noen planter har forsvunnet i år er det overraskende mye som dukker opp. Inklusive noen jeg var overbevist om var døde ifjor. (Gjelder en trillium og en clematis,, blant annet.

Må huske å:
Gå opp gjerdet pånytt.
Potte ut/plante ut resten av sommerblomstene.
Koble til vanningen i drivhuset.
Hente «hjem» clematisen som står ved ødehuset og vansmekter.
Gjødsle plen.
Drysse atamon på peonen som mugger. Grave litt unna og strø grus/skjellsand rundt.
Plante ut resten fra loppa og gjerne noen fra ventebedet (gamlehjemmet) også… 🙄
Kose meg med å planlegge dam.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Hagenytt i stikkord

  1. Mari Anne says:

    Jeg ble også litt lang i maska da jeg oppdaget at hvitveis blomstret senere enn blåveis. Har nemlig plantet hvit blåveis sammen med blå hvitveis og trodde det skulle bli en morsom kombi.

    Terrassedekke og markise på hagebudsjett? Det ville jeg aldri godtatt. Det må da være vedlikehold av huset?

  2. Bente says:

    Takk for tips på Hagegal-forumet.
    Jeg har akkurat vært inne og tittet i den kjempefine bloggen din. Har lagt deg til i min bloggliste, så jeg kan komme tilbake til deg.
    Klem fra Bente

  3. mia says:

    Dammlyskulor, det låter spännande. Jag har ny damm bak och har lust på något som lyser upp, ett tips, var hittar man såna? Hela dammtunnan din ser stilig ut, och så snäll du är som tänker på katterna 🙂

Legg igjen en kommentar

