Enkle og saftige bananmuffins

En variasjon over muffinsrøra. Disse ble ultrasaftige. 

100 g smør
175 g/2 dl sukker
3 egg
250 g/4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2-3ss sitronsaft
2 godt modne bananer
en «skvett» melk (0,5 dl?)

Rør smør og sukker hvitt. Her har jeg funnet ut at jo lengre, jo bedre – så jeg rører til at jeg ikke kjenner sukkerkorn i smørkremen lenger. Tilsett eggene ett etter ett under røring. Rør godt mellom hvert egg.
Mos bananer med presset sitron (realemon fra flaske er fin) til en litt flytende «barnegrøtkonsistens». Bruk en gaffel sånn at ikke alt blir helt jevnt. Rør inn bananmosen og det tørre vekselvis. Spe med litt melk til alt har en grøtete konsistens. Fyll ca 25 små muffinsformer 3/4 fulle. Stekes ved 180 grader i 18-20 min midt i ovnen.

Jeg laget ikke glasur til disse, men tror jeg forsøker en ostekrem neste gang. (F.eks kremost naturell, vanliljesukker og melis.)

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Enkle og saftige bananmuffins

  1. Iris says:

    Takk for flott oppskrift! Muffins er lettvinne kaker som smaker godt 🙂

  2. orchis says:

    Yummi! Har også litt muffinsdilla – og det har vart usunt lenge… Heldigvis er jeg en svært lat baker og det er laaaangt til butikker! 😉
    God helg.

  3. helen says:

    Prøvde disse, å de ble ganske så gode, men de ble jo flat som en pannekake :-/

    • smgj says:

      Heisann. Ble de flate selv om eggedosisen var stivpisket først og resten av ingrediensene bare forsiktig rørt inn i eggedosisen etterpå? Når jeg har opplevd at de flater ut så var det på grunn av at jeg jobbet for mye med røra da jeg hadde oppi mel og banan slik at all lufta fra eggedosisen forsvant …

  4. Emy says:

    Hei! Lagde nettopp bananmuffins etter oppskriften din, og de ble kjempegode! Håper det er ok at jeg henviser videre til deg, din blogg og din oppskrift når jeg etterhvert blogger litt selv om hvordan bakeprosjektet ble? Gi en lyd om du ikke synes det er greit. Uansett, takk for nydelig oppskrift-den blir garantert brukt flere ganger! 🙂 Vennlig hilsen Emy

Legg igjen en kommentar

