Hagenytt fra pinsa – med oppstandelse

Fikk tatt litt av lista, men ikke så mye som jeg håpet. Derimot fikk vi en halv dag på sjøen og en halv dag under vann. Fine turer det også. Yay! Årets første solbrenning! 😀

Må huske å:
Gå opp gjerdet pånytt.
Potte ut/plante ut resten av sommerblomstene.Godt påbegynt, bare blodbeger igjen.
Koble til vanningen i drivhuset.
Hente “hjem” clematisen som står ved ødehuset og vansmekter.
Gjødsle plen. Gjødslet med kombi ugressfjerner der det trengs.
Drysse atamon på peonen som mugger. Grave litt unna og strø grus/skjellsand rundt.
Plante ut resten fra loppa og gjerne noen fra ventebedet (gamlehjemmet) også… :roll:
1 av 5 tatt? Pluss trappepynten med påskeliljer og primula. 20% unnagjort.
Kose meg med å planlegge dam. Tankeprosessen godt igang iallfall.

Og i tillegg har jeg fått «skjellsandet» alle blåveisene og de to orkideene. Og klippet plena, og tatt litt kanter. Og pottet opp noen paprika og agurkene. Joda, det går framover.

Den «døde» varigerte humla har symbolsk nok gjennoppstått i pinsa. 😆 Fant også igjen uvularia grandifloraen jeg kjøpte i fjor (midt i ruteliljetua) og en Niobe. Da tror jeg at jeg har mistet en echianeca, robinaen, geranium renardii ‘Tchelda’, en rød euphorbia (allerede erstattet) og clematis tangutica. Det er det jeg kan komme på i farten. Resten som har vært savnet, antatt dødt har så langt gjennoppstått.

Epletreet har begynt blomstringen for to dager siden og rhododendronene i dag. Plommetreet og kirsebærtreet snør allerede.

Ja, og så holdt jeg på å glemme der jeg har gjort mest. Endelig er vestsiden av garasjen «på stell». Jeg har fått lagt duk, singlet, ryddet og plantet litt langs kanten. Nå er området faktisk presentabelt.

Her er «før». Der hvor taksteinene ligger gikk jeg tom for underlagsduk og singel enten ett eller to år siden… Så er det et stylterottegjerde som delvis fungerer, og litt mer rot lagret i bakgrunnen. (En sekk leca og litt sand, samt samlingen med kvarts.)

Så kjøpte jeg to ruller duk, noen steinbedsplanter og et tonn 8-11. (Singel i riktig størrelse. Er man usikker på hvilken størrelse man har fra før går det veldig greit å ta med en neve i en pose og spørre … 😀 )

Jeg la duk under, ryddet og singlet. Og plantet langs kanten til venstre. Der er det ulike nålephlox, sildrer og blåputer.

Håper at det vil se like presentabelt ut til neste år også.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

5 Responses to Hagenytt fra pinsa – med oppstandelse

  1. Anita K. says:

    Wow. Du har virkelig jobba i pinsen. 😀

  2. Britt Åse says:

    Du er flink! Og morsom 😀

    jeg har tagget deg, forresten.

  3. Berit says:

    Så fint det ble! Jamen har du stått i med både det ene, andre og tredje.
    (Men jeg trodde oppstandelse hørte påsken til? Nåja, ålanter kan gjerne gjenoppstå hele året for meg, bare de ikke tar himmelfarten bokstavelig, hehe! I går oppdaga jeg skudd på flere tilsynelatende døde roser, sånt kan man like!)

Legg igjen en kommentar

