Endelig

Endelig er vanningsanlegget tilkoblet i drivhuset og de fleste bøttene (med tomat, paprika, agurk og physalis) er på sin endelige plass. I år (som i fjor, og som året forut) er det trangt. Og i år (også som i fjor, og som året forut :roll:) har jeg måttet kaste ut plantebordet. Vel – det gjør seg godt som sidebord for grillen også. Husets Herre er fornøyd, om ikke annet. Bordet har forresten kommet til 3. fase – den fasen hvor det lever på nåde. Vel… materialene er av en sånn kvalitet at det blir fin tennved i 4. fase. Og da skal jeg heller investere i materialer og fikse noe skikkelig selv. Noe som holder i mer enn 3 år.

Vel. Ellers … robotsauen gjør jobben sin og det «somres» med stormskritt i hagen. Jeg krangler med kattene om jeg skal dyrke kattemøkk eller jordskokk i jordskokkbedet, men den som administrer vannsprederen vinner. De skjønner logikken i at det er mer behagelig å plante rumpa i tørr jord enn i våt. 😈 Jordskokken strutter.

DSC_2423 I grønnsaksbedet bruker jeg plastnetting for å holde kattene unna. Jeg vil gjerne ha organisk dyrket mat, men ikke helt fersk-gjødslet, om dere forstår. Ikke vakkert, men effektivt og det meste kan høstes og lukes gjennom nettingen. Det er kun de større røttene (pastinakk og rødbeter det kan være problemer med og de forsøker jeg å så ytterst slik at jeg bare kan løfte nettingen for å få dem opp.

DSC_2424 Peonen med rothalsråte (pionvisnesyke er en sykdom som fører til mugg på stilkbasen som så i sin tur kneler over) som ble behandlet med fjerning av toppjord, strøing av atamon og skjellsand har kvittert med 5-6 nyskudd i stedet for de 2 som daua. Jeg håper at den nå tåler vanningen (den står i den sonen av hagen som for tiden blir «kattevannet»( – les over) for det er neppe noen vits i å strø med mer atamon før jeg kan redusere vanningen.

Tanken min med å bruke atamon mot peonvisnesyke er som følger: peony wilt (Botrytis paeoniae) er en soppsykdom nært beslektet med gråskimmel. Se dette bildet (Michelle Grabowski, Forestry Images). Stengelen i midten har tydelig sykdommen og det vises som «mugg og råte» på stilkene nede ved jorden. Seinere kommer denne stilken til å knele over. Soppsykdommer forverres ved fuktig jord og ved nedbrytbare elementer hvor mugg og sopp jobber på høygir (les: kompost) ved nyskuddene.

DSC_2429Da tenkte jeg at jeg skulle fjerne komposten da den bare ville tilføre mer muggsporer, samt gi et godt habitat for sporene, tilføre skjellsand (luftig og «det jeg hadde for hånden») og blande med atamon (atamon er muggsoppdreper for syltetøy og fungerer fint som muggsoppdreper andre steder også). Så langt strutter (bokstavelig talt) den stakkars peonen.  

Ellers har vi hatt ubudne gjester. Stylterotta har vært her igjen. Jeg hadde nok ikke vært så sur hadde den ikke spist rundt ugressklokkebladene for å tygge seg gjennom alt av storkenebbknopper…

Til sist et skrytebilde fra leveggen. Dette er en blå clematis alpina sammen med en blekrosa ditto ved navn ‘Pink Flamingo’. :

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Endelig

  1. Mari Anne says:

    Den plastnettingen var virkelig smart. Den må da kunne brukes i blomsterbed også. Hvis den ikke er for finmasket kommer vel staudene opp gjennom den.

    • smgj says:

      Rutene er 5×5 cm og den kan fås på europris (der jeg kjøpte min). Det er fraBr. Nelson-sortimentet. Tror ikke staudene vil ha noe probleme med å komme gjennom.

  2. Marina says:

    Plastnettingen får meg til å tenke på amerikanske ekorn. De vil grave opp absolutt alt!
    Så da jeg hadde balkong med planter på, dekket jeg alle pottene med galvanisert stålnetting som hadde 1×1 cm ruter og var festet rundt kanten med ståltråd. Ekornene ble litt småsure, plantene stortrivdes og naboene kunne ikke forstå hvordan jeg gjorde det.
    Men for ordens skyld; de naboene var ikke helt klar over at vanning og gjødsling er viktig for planter!

    • smgj says:

      Jeg vil jo si at du startet med en stor fordel sålenge du brukte jord, vann og gjødsel da. Ellers er katter, ekorn og rådyr bare liknende plager i varierende innpakning.

      Jeg så forresten at stedets stylterotte hadde fått en avlegger nå… 😦

  3. Elisa says:

    Netting i bedet, det var lurt! Eg prøvde bærnot i fjor, men den teite katta her i huset satte seg rett oppå og gjorde det ho skulle likevel. Ja, sur då. Gravid var eg også og då bør ein jo iallefall ikkje ha kattemøkk i kjøkkenhagen på grunn av lumske bakteriar.

    • smgj says:

      Usja. Den nettingen fungerer godt for våre iallfall. I blomsterbedene får de stort sett holde på der hvor de klarer å finne ledig jord. 😉

Legg igjen en kommentar

