Rundstykker med ost, speltmel og urter – markens grøde

DSC_2437

5o g margarin eller olje
5 dl melk
50 g tørrgjær
1,5 – 2 ts salt
75 g blandede, friske urter (Jeg brukte dill, bjørnerot, oregano, basillikum, persille, salvie, timian og ramsløk – kort sagt det jeg fant i hagen som kunne være egnet.)
25 g tørket tomat
200 g sterk revet hvit ost (jeg brukte jarlsberg og norvegia – ferdigrevet fra pakke)
450 g fullkonsspelt
450 -500 g siktet hvetemel
2 egg

Varm opp melk og margarin til ca 40 grader. Hakk urtene (ta bort grove eller tørre stilker først) og de tørkede tomatene. Bland osten sammen med gjær, mel, egg og de hakkede urtene. (Litt – 1/5 – av osten kan spares og brukes til topping, men det er vanskelig å få denne til å henge på) Elt deigen nok til at den henger sammen og ikke klisser, men ikke så mye at den blir seig. Tilsett mer hvetemel om nødvendig. Hev til dobbel størrelse et lunt sted.

Form rundstykker av deigen. Jeg lager to plater med 15 stk på hver plate av denne deigen – totalt 30 stk. La heve lunt under plast eller klede. Dusj over med rent & lunkent vann innimellom slik at overflaten ikke tørker. (Lunkent for å ikke hemme hevingen.) Hev til dobbel størrelse. Om du sparte ost bør denne strøs over rett før de settes i ovnen.

DSC_2440 Stek på varmluft med 200 grader i ca 12-15 minutter til de er pent gyldne, eller uten varmluft på 10-20 grader mer. Avkjøl på rist. Jeg liker myk skorpe og dekker derfor med et klede under avkjølingen.

Spis – helst lunkvarme med smør til en god suppe.

NB – hevetidene er sterkt avhengig av hvor godt man steller med deigen. Det er viktig at man får jevn varme i hele deigen/på hele brettet. Man kan godt heve i ovnen på minimumsvarmen, eller i vasken i vannbad dersom du bruker en leirbolle e. l. som fordeler varmen. Har du ikke en slik bolle så er det bedre å få bollen opp av vannet og på en rist over vannbadet i stedet. Står deigen/rundstykkene kjølig under hevingen tar det lenger tid.

Etterhevingen av de ferdig formede rundstykkene går raskere dersom stekeplatene er lunkvarme (ikke for varme) når du legger de formede rundstykkene på.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

3 Responses to Rundstykker med ost, speltmel og urter – markens grøde

  1. Hajal says:

    Åh, dei rundstykka såg freistande ut!
    God helg! 🙂

  2. krepsemor says:

    Jeg kan tenke med at med de flotte urtene, er dette skikkelig velsmakende rundstykker! Ramsløk kunne jeg godt tenkt meg å smake en gang. Jeg vet den vokser et sted her på Sunnmøre, så jeg må bare sjekke litt rundt =) Ønsker deg en fin uke!

  3. smgj says:

    Takketakk. Jeg kunne ha brukt enda mer urter, kjenner jeg. Iallfall timian og gressløk.

    Krepsemor – om du vil ha noen småløk så bare PM meg på forumet.

Legg igjen en kommentar

