Bare rot

Det skjer ting i hagen for tiden. Vi har strippet terrassen for heller og skal legge vedlikeholdsfri plast-plank i stedet. Forhåpentligvis ikke i berg-og-dalbane slik som hellene lå mot slutten. DSC_2451

Men omveltning tar tid… og rot ett sted har en lei tendens til å også medføre rot andre steder på ubestemt tid.

Her er terrassen sånn den ser ut i dag. Hellene er borte, men plasten som forrige eier hadde lagt under – til maurenes store glede – får ligge sånn at ikke maskinsanden regner bort før vi får raket ut og komprimert.

Kun trappa, grillen, bordet og alt stæsjet vi bruker underveis står igjen for å holde på plasten. Og den stakkars salvien som jeg måtte rykke opp. Jeg har plassert den i potte i håp om at den overlever. DSC_2449

Og derfor ser det sånn ut på den andre terrassen, ved lekehuset.
Denne terrassen er heller ikke flat lenger, men står ikke for tur for rehabillitering i år. Heldigvis. Vi må jo ha ett sted å lagre rotet fra den ene jobben før vi kan ta fatt på neste jobb …

Når jeg ser på bildet ser jeg at jeg iallfall kan stable kantingen til bøttedammen over balja og dermed spare litt plass. Den stakkars vannlilja er uansett forvist til vinterbøtta si i påvente av at hovedterrassen igjen skal bli brukbar. DSC_2452

Den kan skimtes til venstre i bildet av mer rot (oppvaskbørsten i bildet er til pottevask altså!) her og et fantastisk eksemplar av verbascum olympicum som helt skjuler den stakkars druen som er plantet bak den selvsådde… 

Og som dette bildet sladrer om så er ikke engang alle forgagne prosjekter ferdig. Her f.eks ble det aldri noen «slutt». Jeg mangler et lite lass singel og en nedgravd kantstein DSC_2465(har steinen!) til å ferdigstille dette – og sånn har det stått i 2 år. Kanskje på tide…?

Helldigvis er den trofaste medgartneren «Dilt-ætt» meget tilgivende. 😀DSC_2443

Og så får man heller notére bak øret at man skal være mer selektiv neste gang man tar bilder.
Og bare ta utvalgte utsnitt med små uferdige jobber – sånn som dette fra den andre siden av lekehuset – som iallfall ikke sladrer om noe annet enn et litt anstrengt forhold til malekosten og at vedkommende eiere liker thuja og uryddig sjarmerende(?) blomsterbed … 

For bare nydelige makroer blir litt kjedelig … ikke sant?  Selv om det er en flott iris? 😉

DSC_2454

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Bare rot

  1. Randi M. says:

    Du må hilse Dilt-ætt fra meg og si at han har det fineste kattenavnet jeg har hørt om.

    Her er det også mye rot. Maler rundt vinduene.
    Sukk for en kjedelig jobb!

    • smgj says:

      Hun er en hunn og Miso er det navnet som står i vaksinasjonskortet, men Dilt-ætt eller Grynet er nok like vanlig i bruk.

      Vindusmaling er usigelig kjedelig. 😦

  2. Mari Anne says:

    Det skal være prosjekter og rot i en hage. Ferdige hager er kjedelige hager. En velplassert spade eller et greip gir inntrykk av at her arbeides det, om enn ikke akkurat nå.

  3. ritahoge says:

    Da har jeg hatt en særdeles spennende hage i mange år…..og kommer til å ha det i mange år til 😉 Men min er så til de grader «ukjedelig» at makrobilder nærmest er det eneste som duger…..

  4. Jeg kunne i grunnen tenkt meg sånn plastplankterrasse, jeg også. Vedlikeholdsfritt er et ord vi liker.

    Nydelig den irisen din 🙂

Legg igjen en kommentar

