Stille for tiden – det har en årsak

I hagen jobber vi videre med prosjekt «ny terrasse». Det går framover relativt jevnt, men sakte.

Men det er ikke på grunn av manglende framgang i hagen det er stille på bloggfronten.  Det er mer at det er vanskelig å skrive om én ting når tankene kretser om én annen. Jeg har fundert og spekulert, tygget og tygget.

Så jeg har tygget litt mer og tenkt og vurdert enda litt til … skal dette blogges eller ikke. Dette er en hage- og hobbyblogg i all hovedsak, men men ikke kun det. Dog – dette har truffet meg nært og skal jeg skrive noe i samsvar med hva mengden har tenkt/fundert/fortvilt ville denne bloggen ta en skarp sving mot «sykdomsblogg». Det vil jeg heller ikke. Og hvor personlig skal jeg være?

Vel – i dag har jeg gjort valget. Det kommer til å dukke opp noen innlegg her framover. Spesielt siden denne bloggen er en form for å skrive ting ut av meg.

Så her er nyheten. Saken er den at jeg har fått konstatert lavt stoffskifte og har vært ganske langt nede. Jeg er altså rammet av en sykdom som rammer 100 000 – 200 000 personer i Norge. 5 av 6 med sykdommen er kvinner.

Stoffskiftet styres grovt skissert av hormoner dannet i skjoldbruskkjertelen og legger grunnlaget for det meste annet som skjer i kroppen gjennom å regulere stoffskiftet i cellene. Ekstremt forenklet sagt er stoffskiftet «turtallet» kroppen går på. Dermed vil et stoffskifte «på tur» også kunne føre til ubalanse og symptomer i det meste av kroppen.

Her er en kortfattet liste over de vanligste symptomene på lavt stoffskifte, hypothyrose.

• «Alltid» sliten
• Psykomotorisk treghet/»klønete»
• Depresjon
• Vektøkning
• Tørr hud
• Hårtap
• Hevelse rundt øynene
• Heshet
• Forstoppelse
• Leddsmerter og/eller carpal tunell syndrome
• Menstruasjonsforstyrrelser
• Åndenød
• Redusert/fraværende seksualdrift
• Alltid frossen
• Brainfog
• Hukommelsessvikt/»demens»
• Stort behov for ro
• Redusert stressmestring
• Irritabel/fortvilet
• Dårlig søvn

Disse symptomene kommer snikende og det kan ta lang tid før man får mistanke om at noe er fysisk feil og år før «man slår ut» på blodprøvene.

Vel – jeg har hatt de fleste symptomene i mer eller mindre grad, med unntak av en håndfull. Jeg kan legge til «overfølsomhet for lyder» og «svekket evne til å håndtere flere ting samtidig» og «mannevond». 😉

Jeg var på strak vei inn i diagnosen «depresjon» og der tilhørende medikamenter da blodprøvene heldigvis fikk legen til å gi meg stoffskiftemedisin. Og siden jeg fikk begynne på stoffskiftemedisinen har alle depresjonssymptomer forsvunnet som dugg for solen. (De fleste er ikke så heldige at de merker endring så fort som jeg har gjort.)

Da var bakgrunnen satt. Det er altså sånn ståa er. Jeg bruker mye tid på å fundere på dette og dermed kommer det nok til å komme noen flere innlegg om dette framover. Siden jeg har bestemt meg for at det er bloggbart, altså. Disse innleggene vil få både egen tag og egen kategori for de som vil lese – og for de som ikke vil lese – om akkurat dette.

Så – da var katta ute av sekken. Og så håper jeg at bloggforstoppelsen har fått sin lakserolje – slik at jeg også kan få utav meg andre ting. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

28 Responses to Stille for tiden – det har en årsak

  1. mia says:

    Lavt stoffskifte er vel en av dom sjukdomar som fortfarande är underdiagnoserte, det är mycket lättare med ett ‘lyckopiller’ som löser allt. Min nabo har sykdomen og är väldig engasjerad, det behövs, för det har nog inte bara varit lätt att bli trodd… Nog är det bloggbart 🙂

  2. Marit says:

    Det var jo fint at du fant ut hva det var, tross alt. Det er bedre å ha en diagonose å forholde seg til, enn å gruble seg svett på hva som feiler en. Lykke til, det går nok bra! *klem*

  3. Villrose says:

    Kjære deg! Håper og tror at du får det mye bedre med riktig medisinering!

  4. Berit says:

    Så fint at du har fått medisin som virker! 🙂 Jeg kjenner problemet, har flere i min nærhet med stoffskifteproblemer. Det skumle er at det kan gi utslag på kroppen sjøl om verdiene er godt innafor normalen, da er det langt vanskeligere å bli trodd og få hjelp.

  5. rita says:

    Nå, så det er det du sliter med. Så bra at du har fått medisin som hjelper deg. Og at du har fått en forklaring på alle symptomene som har vært mer eller mindre plagsomme over tid. Å leve med sykdommen kommer etterhvert 🙂

    Klem fra Senja.

  6. Bente says:

    Synes absolutt dette er bloggbart, selv om det ikke har med hage og slikt å gjøre.

    Så bra at medisinen virker så fort!

    Ønsker deg lykke til videre, med både hage og helsa.

    Klem fra Bente

  7. Trine says:

    God bedring blir vel kanskje feil å si her. Jeg vet ikke hvor kurerbart dette er, men bedring som følge av medisinering er jo også en bedring, så jeg sier det allikevel 🙂
    Håper gnisten og humøret kommer tilbake og selvsagt er det bloggbart. Hva som er og ikke er må jo være helt opp til hver og en. Lykke til 🙂

  8. Vigdis says:

    Sender deg en stooor klem!

  9. Mokki says:

    Aldri noe hyggelig å få vite at man er syk. på den andre siden er det mye lettere å forholde seg til det når du først har fått diagnosen.

    Har lest litt om stoffskifte tidligere, regner med at du har lest Per Egil Hegges lille bok?

  10. smgj says:

    Tusen takk. Omtanken varmer veldig. 🙂
    Det er nok fåtallet som «blir bra» fra dette. For over 95% av de med min variant av sykdommen så er livslang medisinering tingen. Heldigvis fungerer de alle fleste adekvat på tilgjengelig medisin. Selv om å lære å dosere tilnærmet slik som kroppen gjør selv er tricky – for å si det mildt.

    Men som dere sier – det er greiere å forholde seg til en diagnose enn «latskap, dårlig humør og surhet». 😉 Og det finnes medisin som heldigvis ser ut til å virke på meg.

    mia: engasjement trengs. Især ifm uglamorøse kvinnesykdommer! De vekker så liten interesse hos legestanden.

    Berit: ja, jeg var der for 2 år siden, med «det samme, men ikke så ille»… og når jeg ser tilbake på blodprøvene så var nok problemet igang allerede da. Og hvor følsomme folk er for endringer i blodverdiene er jo så forskjellig – og normalområdet så stort. 🙄

    Rita: ja jeg håper det. Har tungt for å akseptere status q ennå… men jeg har da tiden for meg. 😉

    Mokki: Ja, det har jeg. Og jeg er overbevist at vi kan takke han for at ikke flere går uten diagnose ennå.

  11. Anita K. says:

    Ah! Kvinnesykdommen som alt for mange lider av i stillhet!
    Sender en stoooor god bedring-klem. Jeg vet at folk blir MYE bedre av medisinering.
    Jeg har selv tatt stoffskifte-testen, hadde det ikke, husk å TEST DERE, JENTER!

  12. RandiF says:

    Hadde nær sagt…velkommen i klubben…Jeg gikk i minst 10 år og slet uten diagnose. Da jeg endelig fikk et tips om stoffskiftet (IKKE fra legen, nei)og fikk testet det, hadde jeg en TSH-verdi på over 13!! Skjoldbruskkjertelen var så innskrumpet og full av knuter at de nesten ikke fant den på ultralyd. Dette er nå 23 år siden, og jeg er selvfølgelig helt avhengig av medisinen Levaxin. Men når man blir kjørt så langt ned får man dessverre aldri full uttelling av medisisnen, så jeg må stadig passe meg så jeg ikke møter veggen. Stor arbeidsbelastning over tid går ikke for meg, og det blir selvsagt ikke bedre med alderen. For 3 år siden overtalte jeg legen min til å prøve en tilleggsmedisin som heter Liothyronin, den gjorde bra utslag. Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i Norsk Thyreoidaforbund, der får du mye mer informasjon enn hos almennlegen.
    http://www.stoffskifte.org/

    • smgj says:

      Takk for tipset. I retur skal du få http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ som i tillegg også informerer om naturlige legemiddel basert på tørket grisekjertel. Det er en del som ikke får full uttelling på levaxin og heller ikke i kombinasjon med liothyronin som får god hjelp av denne. Men det kan være en kamp å finne en lege som er villig til å skrive den ut.

      • RandiF says:

        Tusen takk for den, smgj*. Der fant jeg informasjon om binyretretthet, det ble en aha-opplevelse!!! Skal rett til lege og/eller homøopat for utsjekking av dette, for jeg er blitt ganske overbevist om at jeg har den lidelsen i tillegg. Utrolig at man må finne ut alt selv uten det minste hjelp av legen!!!

        • smgj says:

          Det er nok dessverre slik at det er lett å interessere seg for et hjerteinfarkt eller noe annet spektakulært. Kroniske sykdommer som snikende skviser alle livsglede utav folk er ikke så glamourøse dessverre.

  13. Anita K. says:

    Veldig lite status på denne sykdommen, vettu. Kvinnesykdommer har gjerne det. Og uspesifikke symptomer ingen tar tak i, blir bare vondt verre for pasienten.

    Jfr mage-tarm-lidelser, sølle jern- og B-vitamin-mangel og lavt blodsukker…. 😦

    • smgj says:

      … som også ofte henger sammen med stoffskifteproblemer. Det teoretiseres nå på at ulike mage-tarm-problemer kan være med på den galloperende økningen i stoffskifte- og andre autoimmune sykdommer.

  14. Britt Åse says:

    Absolutt bloggbart! Veldig bra at du deler dette i vårt virtuelle samfunn, synes jeg – plutselig er det flere som får hjelp fordi du skriver, vet du 😀
    Bjønnklem oversendes her fra sør. Skal hilse fra min kjære!

  15. kirsitn says:

    Stor klem herfra også! 🙂

  16. Hajal says:

    Stor klem frå meg.
    Mi husfrue har det samme og gjekk i årevis og sleit med dette. Det betra seg radikalt då ho fekk medisin og no kallar ho medisinen for «varmekablane» sine.
    Håpar du får like god hjelp som ho med dette. 🙂

  17. potentilla says:

    Så bra at du tross alt har fått en diagnose og noe som hjelper. Stor klem fra meg 🙂

  18. Mari_ says:

    Dette var absolutt bloggbart og jeg hadde igrunn ikke hørt om dette før. Godt å få en diganose så en slipper grublerier. Håper energien er sterk oppadstigende, ikke noe morsomt å gå på sparebluss!
    Har savnet bloginnlegga fra deg, du skriver med sånn snert, hehe
    Ting tar tid, slapp av og prøv å nyt hagen og sommeren. Det er en fin tid vi er inne i 🙂
    Klem fra meg også.

  19. smgj says:

    Takk igjen!
    hajal – det håper jeg også!
    Mari_ – godt å «folkeopplyse» litt ;). Skal nok komme stekere tilbake med bloggingen bare «hauet roer seg litt».

  20. Anita K. says:

    Jeg fikk en ny runde med B12-sprøyter nå – og det manglet visst veldig i lagrene sine.
    Som det hjalp.
    Ha en smuk helg! 😀

  21. orm says:

    Fikk se dette ettersom jeg kikker i blogger utover natta, og ikke er veldig trøtt.
    Godt du merker bedring av medisinen.
    Fikk selv diagnosen for flere år siden etter å ha klagd over at jeg følte meg veldig sliten.
    Fikk ikke inntrykk av at det var noen stor sak, men fikk foreskrevet piller.Da jeg fortalte det til søstra mi, fikk jeg vite at hun hadde gått på disse pillene noen år.Hennes lege (kvinne), hadde tatt det ganske alvorlig og bestemt frarådet henne å bli med på en nær forestående fottur i fjellet.
    Er litt i tvil om hvor mye pillene hjelper meg, men hadde vel følt meg mer sliten uten. Rart at man da ikke skal få sovne før man er helt utkjørt.
    Burde vel lese meg mer opp på dette. Leste litt da jeg fikk vite om det lave stoffskiftet, men det var den husken.
    Er dette noe folk ikke snakker om? Svigerinna mi sa nærmest pytt, pytt.Fikk vite at hun også hadde det en gang hun var hos oss og hadde glemt pillene. Jeg tilbød henne av mine,men det var ikke så farlig, sa hun.
    Blir litt i villrede jeg.
    God bedring til deg !

    • smgj says:

      Det er så forskjellig hvordan vi er og hvordan sykdommen treffer oss. 80% har det visstnok bra på levaxin. Av de resterende opplever vel omtrent halvparten forbedring av medisinen, mens den siste 10%ene sliter. Og så endres vi gjennom livet.

      Håper du fikk en god natt til slutt.

Legg igjen en kommentar

