Anton har fått mat

Jeg har løftet foten i retning surdeig. 😉

DSC00127Det vil si at det nå står en krukke med «hjernemasse» på kjøkkenbenken. Der har den stått i noen dager – i sola og varmen. Dette er altså «surdeigsstarteren» som jeg håper å få liv i.

Jeg startet en kveld med et helt rent glass (skyllet med kokende vann), 1 dl lunket vann og 1/2 dl rugmel. Ideelt sett skulle det ha vært økologisk mel, men man forsøker med det man har. Jeg rørte det sammen med en gaffel og satte lokket på. Her er det viktig at lokket ikke er tett og et norgesglass uten pakning oppfyller det kriteriet perfekt.

De neste to kveldene skvalpet jeg litt på Anton innimellom og lot ham stå lunt.

Kveld fire matet jeg ham første gang. Menyen besto av 1,5 dl mel. Martin anbefalte 1,5dl økologisk rug og 1 dl vann, men Anton fikk 1 dl rug, 0,5dl speltmel og 1 dl lunkent vann. Så blandet jeg godt med en gaffel før jeg satte Anton tilbake på kjøkkenbenken.

DSC00126 I løpet av natta hadde han virkelig est, det putrer og det bobler, så det ser ut til å gå greit selv om rugmelet ikke var økologisk.

Morgenen dag fem fikk han 2/3 dl rug , 1/3 dl speltmel og 1 dl lunkent vann, og blandet igjen godt med gaffel. Så er det spennende da. Man bør vel ikke endre en oppskrift man aldri har forsøkt…  men det er jo ikke noe spennende. 😉

Kvelden dag fem helte jeg ut mesteparten. Så ga jeg ham igjen 2/3 dl rug , 1/3 dl speltmel og 1 dl lunkent vann. (På surdeig.no sier de at det man heller av kan brukes i vafler eller pannekaker – om man har noe sånt på tapetet. I stedet for å mate vasken.)

Slik skal jeg fortsette hver 12. time til han har futt nok til å doble seg på 12 timer.

Tanken er at jeg vil venne Anton på lyst mel ganske rask, slik at jeg får en starter som kan konverteres til grov eller lys like raskt, i stedet for å ha en grov starter som man må omvende til hvetemel. Og så har jeg bestilt denne – ikke noe godt forsøk uten god lektyre til. 😉

Fortsettelse følger i historien om Anton – om noen dager. Enten går han i vasken (bokstavelig talt!) ellers skal han mates – og før eller siden bli til brød.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Anton har fått mat

  1. oyhovoft says:

    Lykke til. 😀 Har hatt liv i både den grove og fine surdeigen min i flere år nå. 🙂

  2. Anita K. says:

    Navnet Anton var jo veldig tøft da. 🙂
    Lykke til med gjærkulturen!
    Jeg er nok for distré for å klare å holde en slik kultur ved like.

  3. Britt Åse says:

    Heldige Anton som får så godt stell 😀

    Dere har et aktivt kjøkkenliv, dere to. Jeg er som Anita, så hos meg hadde det nok endt i vasken.

  4. Linnemi says:

    Lykke til! Minn meg på dette til høsten når jeg har fast bopel her igjen. 😉

  5. Tilbaketråkk: Speltbrød av SpeltAnton « Mellom himmelen og havet

  6. Tilbaketråkk: Adjø, Anton « Mellom himmelen og havet

Legg igjen en kommentar

