Det første møtet

Jeg bil gjerne presentere noen planter som er nye for meg. Dvs – de fleste har okkupert plass i hagen noen år, men ikke vist sitt «sanne jeg» før denne sommeren.
Først ut er iris sibirica ‘Caesar’s Brother’ som jeg fikk av Iris for et år eller to siden. Den har en nydelig ensata-liknende blomsterform og dyp blå farge.  

 

Andre nykommer er paeonia lactiflora ‘Dinner Plate’. Marengsrosa og diger. Og høy. Den er nærmere meteren. Og bør abslolutt ut av kjøkkenhagen snart… 😳 

 

En annen ny lactiflora-peon slo også ut i dag – ‘Festiva Maxima’. Den minner meg om fløteis med skogsbær på grunn av det røde stenket …  

Til sist noen av de enda mer flyktige skjønnhetene i hagen – de pynter opp dahliabedet mens jeg venter på primadonnaene. Jeg MÅ bare skaffe noen flere av de enkle variantene. Jeg liker dem best. De rosa her med hvit base er forresten n’te-generasjon såkalt peonvalmue, nærmere bestemt ‘Pink Paeony’. Jeg liker disse mye bedre. Men det er jo dermed en mulighet dersom man finner peonvamuer i fine farger, men ikke i fin fasong å bare så ut og bruke 2. og 3. generasjon i stedet. Den bleklilla nederst til høyre er forresten «Santa Maria» valmuefrø. 😀 


  

 

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

6 Responses to Det første møtet

  1. Marit says:

    Hyggelig at den trives så godt hos deg. Men det må minst være fem år siden du fikk den. Du fikk den da du var på besøk hos meg på Kongsberg. Jeg har bodd her i fire år, så årene går… 😉

    Ha en stålende helg !

  2. hildeG says:

    Caesar’s Brother kjøpte jeg i fjor (tror jeg det var) også – den er lekker! Og Festiva Maxima bærer sitt navn med rette. Harald Thaulows lyriske beskrivelse av den er et kapittel for seg. Mine er nesten flate under noen digre graner. Får fjerne noen av de nederste greinene på den grana så pionen får litt plass…

  3. Anita K. says:

    Og den Festiva Maximaen i Odalen jeg kjenner er nå sikkert snart 100 år. 😀

  4. Marit says:

    smgj, det er bare å komme en tur vet du 🙂

Legg igjen en kommentar

