Innedag

DSC_2486Det regner i dag. Regnet som i følge værmeldingen skulle ha kommet i natt har viste seg å være forsinket. Og ikke kjenner det sin besøkelsestid heller. Ergo er det vått og utrivelig ute. Iallfall for meg. Plantene derimot har stor glede av dette regnet. Det begynte å bli altfor tørt ute.

DSC_2487Og selvfølgelig ble peonene fra i går temmelig hengehodet av regnet. Jeg ristet fuktigheten ut av dem, men hver gang jeg tar med meg kameraet ut kommer det en skur.

Siden safranliljene (som har stått «bare en liten stund» i jordbærbedet – siden 2005 eller 2006 for å være nøyaktig – og har blitt mange på de årene) også har lagt seg godt utover klipper jeg en fantastisk bukett. DSC_2489Den må stå på ovnen siden oransje liljepollen er umulig å få bort fra hvite hekleduker.

Jeg gjør meg også en sving bortom kompostkassene for å se om gresskarene trenger bestøvingsassistanse i dag. Jupp. To nye hunnblomster har slått ut i regnet. Jeg kan formelig SE at de vokser i dag. Ingen tvil om at iallfall noen har glede av dagens vær.  

For min del er det greit. DSC_2483Men dermed er det ikke så mye jeg kan få gjort ute akkurat i dag. (Med unntak av å luke da – men jeg hater å luke når det er vått og alt bøss og jord klistrer seg til fingre eller hansker.)DSC_2481

Ja, og så burde jeg ha flyttet dette stativet til den villere delen av hagen. Breiskolmen jeg hadde her avgikk ved døden så det har egentlig ingen misjon lenger. Og jeg har lyst til å få noe litt kraftigere her. Men enn så lenge får det stå. Jeg har ikke hatt tid til å kjøpe armeringsnettet jeg har idé om å få sveiset. Forespørselen om tilbud fra omegns sveisefirma ga meg null – NULL! – svar .. så ryktene om krise i norsk industri er nok sterkt overdrevet. Så jeg føler meg tvunget til å bridra til noen timer svart arbeid i stedet. :angry: (Byttejobb med en nabo.)

Nei… jeg får vel forsøke å gjøre noe inne. Om ikke annet stelle de stakkars hendene mine med litt hudkrem og støvsuge golvet. Innsiden av huset bærer preg av godt vær, sommer og prioritert utearbeid på bekostning av innearbeid. Og snart kommer svigers …  😉

DSC_2492

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Innedag

  1. Britt Åse says:

    Vi har også hatt innedag i dag, på tross av et aldeles nydelig vær – men tilskyende i ettermiddag. Sittingen skyldes spennende strikketøy og Tour de France. Jadda 😆
    I går hadde vi skikkelig regnvær her, og det gjorde skikkelig godt. Alt er i full gang nå, og første lilje slo ut i dag.
    Den liljen din var gørrfin 🙂

  2. Mariann says:

    Så frodig det er hos deg. Flott lilje.
    Det er typisk at det kommer regn når peonene blomstrer, så henger de med hodet, full av vann. Vi trenger jo litt regn også, men det kunne godt kommet om natten.

  3. oyhovoft says:

    Skulle gjerne hatt litt av regnet; her i Vest-Agder har dette vært det tørreste første halvåret så lenge man har hatt målinger. 😦

  4. mia says:

    Regn ja, jeg liker ikke å vanne, for meg kan det godt regne hver natt mellom 2-4, sen vara sol, men en husvask, låter inte dumt..
    Din saffranslilja var varm och vacker 🙂

Legg igjen en kommentar

