Surdeigsbrød med valnøtter, rosiner og tørkede blåbær

Det går i brød for tiden. Antonene må jo mates og da er det greit å bake av dem også. Problemet er at de fleste oppskriftene jeg finner er for 2-4 brød. Så da blir det en del slump for å få til noe som passer en 2-personshusholdning.

Denne oppskriften holder til én ordinært stor brødform.

På en kveld:
DSC_2495
100g rugsurdeig
50g siktet rug
75g siktet hvetemel
150g vann

Røres sammen (skal få konsistens som barnegrøt) og settes under plast på benken til morgenen etter. Da bør det være godt med bobler i bollen.

Morgenen etter:
15g tørkede blåbær
25g rosiner
75g valnøtter
kokende vann – nok til å dekke ingrediensene over i en skål

La de tørkede fruktene svelle  i et kvarters tid.

75g grovbakst
75 g siktet spelt
100g siktet hvetemel
25g mørk sirup
75-100g eplejuice (eller vann)

Eltes lenge (15 min – mens fruktene sveller) i en eltemaskin/kenwood.

8g salt

Tilsett saltet og elt et par min til.

Sil av vannet av fruktblandingen. Dersom blandingen  fremdeles er varm så skyll gjennom med kaldt vann. Elt inn i deigen. Juster konsistensen med hvetemel, vann eller eplejuice. Deigen bør være seig og løs i konsistensen. Legg deigen i en oljet bolle. La stå på benk under plast.

Etter 2-3 timer:
– den tiden det tar før det blir omtrent dobbel størrelse. Form brød og sett til etterhveving. Jeg hevet brødet (godt melet) på  papir i form.

Enda en time, halvannen seinere:
Da brødet var halvhevet satte jeg ovnen på 275 grader slik at den var god og varm når brødet var ferdighevet. Sett en gammel metallform i bunnen av ovnen dersom du skal bruke damp som beskrevet under. Husk at denne formen kan deformeres, så bruk noe gammelt. (Ikke bruk glass/keramikk siden det nesten helt sikkert vil sprekke i møtet med vann.)

Snitt brødet i toppen slik at sluttesingen får en retning. Jeg vet ikke om det vises på bildene, men det skal altså være et «lyn» på brødet over.

Så bar det inn i ovnen – denne gangen i form på grunn av den løse deigen. Så helte jeg “en skvett” med vann på forma i bunnen (for å gi damp for å få sprø skorpe – Martin bruker en neve isbiter i dette punktet og det er antakelig mye enklere – for de som har isbiter i huset). Og så satte jeg ovnen ned til 250 grader.

15 min seinere:
Jeg åpnet døra for å slippe ut dampen og satte ovnen videre ned til 200 grader.

DSC_2497Enda 15-25 min seinere:
Siden jeg brukte kald form trengte dette brødet litt lenger tid i ovnen enn det forrige.

Martin anbefaler bruk av steketermometer. Det gadd ikke jeg.

Jeg tok brødet ut og lot det kjøle litt på rist. Siden jeg ikke er så veldig glad i knasskorpe så la jeg et klede over og bakepapiret løst oppå der igjen.

Oppbevar i et rent klede i en plastpose. Holder iallfall 2-3 dager. Men først: Spis – helst lunket med litt smør.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Surdeigsbrød med valnøtter, rosiner og tørkede blåbær

  1. Snuffeldyret says:

    Mmmm, du vet å friste en matglad sjel!

  2. oyhovoft says:

    Du er litt raskere enn meg; jeg velger en tredagersvariant fra jeg begynner til endelig produkt. Men jeg har ikke tenkt å forsere dette foreløpig all den tid resultatet blir ytterst tilfredsstillende. 😀

Legg igjen en kommentar

