Tre øyeblikk fra hagen

Langflatbukett For noen dager hadde vi tordenvær her – inklusive kastevind og hagl. Det resulterte – som vanlig om somrene – i en stor bukett satt sammen av «langflatt» fra hagen.

Den positive siden av det er at jeg får en skikkelig stor bukett som jeg ellers ikke hadde sett meg «råd» til å plukke inn. Moskuskattost (Malva moschata) og riddersporer (Delphinium grandiflorum) ble det denne gang.

(Men jeg må si at jeg lurer litt på om jeg noen gang kommer til å beholde riddersporene i vertikalen gjennom en hel sommer? 🙄 )

Clematis 'Warszawska Nike'

Denne klamrer seg iallfall godt fast og kom seg uskadd gjennom stormen. Av alle klematisene er det denne som er flottest nå. I følge lappen er dette ‘Warszawska Nike’ og jeg tror det stemmer. 

Uimotståelig flott er den iallfall der den klatrer i det ene epletreet i de radioaktive bedene og overskygger så langt The President og ‘Piluu’ i nabobedene. Men de kommer de også – litt seinere.

Jeg planter klematisene mine helst på våren mens jorda ennå er fuktig og på skrå slik at jeg får iallfall 10-15cm av stilkene ned i jorden. Og så klipper jeg toppen tilbake til omtrent 20-30cm over bakken. De gjenværende stilkene fester jeg godt slik at de ikke dasker rundt i vinden og knekkes.

På den måten unngår jeg i de aller fleste tilfellene uforklarlig nedvisning. Og det er det vel verd, selv om jeg da ofte utsetter blomstringen et år. Den blomstringen forsvinner raskt ved nedvisning også … 😐

Prydtobakk og løvemunn Og til sist to av terrassepottene mine. Prydtobakk (Nicotiana alata) og løvemunn (Antirrhinum majus). Dette er helt klart sammenplantinger jeg skal gjenta. De blomstrer lenge, prydtobakken dufter og dessuten tåler de godt både regn og varme. (NB – ikke alle prydtobakker dufter!)

De er litt vindskjeve og skakke nå siden pottene har stått på vent et annet sted mens vi jobbet med den nye terrassen. (Som kan skimtes, men som absolutt er verd et eget innlegg eller to som kommer seinere – når jeg blir ferdig med den øverste trappa også. Og beplantningen.)

Prydtobakk og løvemunn

Her er den andre potta. Løvemunnen var fargeblanding, men det gjør ingenting. Jeg er heller ikke særlig fargekoordinert. 😉

Arbeidsredskapet er aldri langt unna, ser jeg …

Til sist et bilde av medgartneren i aksjon. Hun tar sin jobb som humlerjager og bieplager særdeles alvorlig. Til og med når hun er ute alene ligger hun på vakt i gravbergknappen (Sedum spurium) og jager alle innpåslitne sommerfugler.

Humlejager og bieplager

I motsetning til Nitrox – som i skrivende stund har tatt med «take-away»-middagen inn på teppet … Jeg skal IKKE legge inn bilde av dét.

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

4 Responses to Tre øyeblikk fra hagen

  1. Anita K. says:

    Hvordan reagerte kattene på uværet? Cedric gjemte seg under stuebordet, mens My – hun som alltid stikker ut når det tordner, lå oppe på meg og var kjemperedd.

  2. smgj says:

    Her satt Nitrox på trappa og tittet sammen med oss til det begynte å regne (men den katten er ikke redd NOE – og jager nabohunden). Miso lå på kattestativet like innenfor vintuet og tittet ut. Ingen av dem var bekymret. Støvsugeren er mer skummel sier Miso. Nitrox overser demontrativt den også helt til den er ved labbene hans. Da går han. Rolig. 😆

  3. orchis says:

    Tror jeg må så prydtobakk neste år! Flotte er de!
    Uværet hørte jeg om via gubben, som var i Oslo akkurat da. Skulle gjerne sett det selv. Når vi har kraftige tordenvær her, insisterer katten på å være ute. I stedet for å være inne hvor det er tørt og trygt, vil han heller gjemme seg under en stol på terrassen eller inni vedhaugen under utekjøkkenet. Han har vel lært av sin eier som alltid står ute i slikt vær… 🙂
    God helg til deg og dine.

  4. Linnemi says:

    Sommerbuketter fra hagen – eller grøftekanten – er noe av det nydeligste jeg vet! Ingen kjøpebukett kommer opp mot dem. 😀

Legg igjen en kommentar

