Og så litt hagenytt – astilber og kongslys

Noen bilder fra hagen. Heldigvis tatt før øs-pøs i dag.

Alle mine sammenplantinger er tilfeldige. De er litt sortert etter høyde og jeg forsøker å ikke ha rød-oransje-gul i samme bed som rosa, men ut over det går det etter «der det er plass»-prinsippet. Astilber, stormarikåpe, revebjelle og løytnantshjerte

Her er det en rosa astilbe sammen med stormarikåpe, hvit brennende kjærlighet (lychnis calcedonia ‘Alba’), selvsådde revebjeller og løytnantshjerte (avblomstret).

Ja, og så er det en stakkars overveldet rhododendron inni der, ett eller annet sted. Ganske vellykket, synes jeg. (Unntatt rhododendronene da. Iallfall enn så lenge.)

Tysbast og astilber

Igjen astilber, men denne gangen hvite. Og i bakgrunnen de røde bærene på en tysbast. Vakkert, synes jeg. (Vennligst se bort fra akeleiefrøstandene i bakgrunnen, de ble fjernet etter bildetaking… )

Tysbast (daphne mezereum) er forresten en av de buskene man bør vente med å plante til at barna har blitt store. Den er MEGET giftig, men heldigvis har den en brennende smak slik at det er relativt liten fare for at noen svelger nok til at det gir fatale følger. Likevel er den en verdifull busk i hagen siden den blomstrer med yndige små velduftende rosa blomster på bar kvist i april. Bladverket er parasollformet på kvisten.Astilber, phlox og clematis 'Piilu'

På dette bildet har jeg klematis (clematis ‘Piilu’, gruppe 2), astilbe og sylindefloks (phlox maculata).

Sylinderfloksen er ny for meg, men jeg liker den så langt godt.   Helt i forkant, uten blomster er en blomstrervandrer (tradescantia x andersoniana) med lavendelblå farge. En vakker plante som dessverre – hos meg iallfall- aldri blomstrer overdådig, men heller jevnt og spredt.

Klematisen har jeg hatt i flere år og den (og c. ‘Black Prince‘, som er en vitichella-hybrid og dermed i en annen klasse) er den beste blomstreren av alle de jeg har forsøkt til nå. Den har ikke fått noen særforpleining og vokser i et plommetre.

Første blomstring skal være fylt. Den har jeg bare fått se én gang. Men denne 2. blomstringen er god nok den, når den er så frodig som dette.verbascum olympicum

Til sist for denne gang: Blikkfanget utenfor kjøkkenvinduet er for tiden et kjempekongslys (verbascum olympicum). Planten er  godt over 2 meter høy og stortrives i den tørre dreneringen.

Bak den står en stakkars drue, men den får bare overleve så godt den kan i år. Jeg har overhode ikke lyst til å forsøke å flytte denne kjempen.

Derimot håper jeg at den setter frø slik at jeg kan ha noen flere foran huset sånn. Den har forresten en litt lavere slektning, verbascum thapsus, som nok egner seg bedre i bed. Jeg har begge og bladene på v. thapsus er mer hårete, noe smalere og mindre, samt at hele planten jevt over er 1/2-2/3 av høyden og bredden på v. olympicum.

Det var et lite glimt fra hagen i dag, mest om tilfeldig beplantning som kan vise seg å bli rett så vellykket. 😉

Om smgj
Kvinne i min beste alder, hagegal og med altfor mange hobbyer i forhold til mengden fritid tilgjengelig.

7 Responses to Og så litt hagenytt – astilber og kongslys

  1. rita says:

    Hvis du får mer frø enn du bruker selv, er jeg veldig interessert i å overta noen fra den Verbascumen 🙂

  2. Vigdis says:

    Deilige blomster. Den klematisen ‘Black Prince’ er nydelig.

  3. Bente says:

    Så mye fint i hagen din! Likte spesielt godt klematisen!

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem fra Bente

  4. Dt var en anselig kjempe ja.. gosj!
    Ser du har noen astilber. Jeg er skikkelig glad i astilber, synes de er så fine og dekorative i både bedd og bukett 🙂

  5. ingridmj says:

    Nå fikk jeg veldig lyst på hage!

Legg igjen en kommentar

